Meervoudige waardecreatie smaakt naar meer!

Economiedocenten uit het mbo en vo nemen deel aan de workshop door het CMW.

“Als jullie de PowerPointpresentatie nasturen, doen jullie er dan ook de deelnemerslijst bij? Dan kunnen we contact met elkaar zoeken!” De groep deelnemers aan de workshop ‘De kracht van Meervoudige Waardecreatie’ tijdens de Week van het Economieonderwijs is net zo gemotiveerd als divers.

35349026-0cfc-11ee-ab9f-02565807075b Overzichtsfoto van de groep cursisten die op 15 november 2022 de workshop 'De kracht van meervoudige waardecreatie' kwam volgen op de HAN. Voor de klas staat Egbert Willekes. De workshop was in het kader van de Week van het Economieonderwijs.

Divers, want de één geeft economieles aan het mbo, de volgende is afdelingsleider aan het gymnasium, de derde is projectmanager bij de Goldschmeding Foundation.

Die oude economie - dat kán niet meer

Gemotiveerd, want als de deelnemers zich voorstellen, blijkt dat ze vinden dat de oude economie en zoals daarover nog wordt onderwezen in de economieboeken, niet meer voldoet. De eenzijdige nadruk op financiële winst ten koste van onze aarde en ook vaak van onze medemens – dat kán niet meer.

De grote vraag is: hoe dan wel? Het is aan Frank Croes, Koos Wagensveld en Egbert Willekes om hun licht hierop te laten schijnen.

De echte prijs van een spijkerbroek

Het zeswaardenmodel, meervoudige waardecreatie, het IIRC, de Value Reporting Foundation, de CSRD en het Impact Institute passeren de revue. Koos Wagensveld vertelt bijvoorbeeld over hoeveel een spijkerbroek van 50 euro zou moeten kosten als deze eerlijk en schoon geproduceerd wordt. Er komt dan pakweg 30 euro bij. Dit zijn deels milieukosten en zo rond de tien euro is nodig om de dwangarbeid in India en Bangladesh aan te pakken ► Hoe zit dit precies?

431350 Het framework van het International Intergrated Reporting Council (IIRC). Een model dat internationeel wordt toegepast om bedrijfsvoering te gaan baseren op de six capitals. De vierkante versie van deze afbeelding kan van pas komen op de webpagina van het CMW. Toegevoegd door Janet Steenhuis

Waarde en zingeving

Dit zijn grote en complexe vraagstukken. De transitie naar een eerlijke economie is niet zomaar voor elkaar. Toch is er hoop. Grote ondernemingen worden verplicht om te rapporteren over hun sociale en ecologische impact. Ook vertelt Egbert Willekes dat in 2020 al ruim 70% van de investeerders vroeg naar duurzaamheidsdata.

Ondernemingen zullen zichzelf de vraag moeten gaan stellen: ‘Welke waarde wil ik toevoegen aan de wereld, aan de samenleving? “Zou het zo kunnen zijn dat achter deze vraag ook de zingevingsvraag ligt?”, vraagt één van de deelnemers. Een discussie komt op gang en Frank Croes wijst op de module Morele Economie die onderdeel is van de HAN-minor en -master Circulaire Economie.

Een beeldend begin

Hoe breng je vervolgens als docent aan het mbo en vo dit alles op een manier die de nieuwsgierigheid en creativiteit van de leerlingen opwekt? Een kookpan, pompoen en courgette, kookboek, portemonnee, de ‘kok’en een flinke portie humor komen tevoorschijn en een verbinding met de zes waardensoorten wordt gelegd. Een beeldend begin!