Gemeente Nijmegen, Radboud Universiteit en HAN University of Applied Sciences starten samenwerking met Hospi Housing

Vanwege de grote woningnood onder studenten zijn de gemeente Nijmegen, HAN University of Applied Sciences en de Radboud Universiteit een samenwerking met Hospi Housing aangegaan. Per november 2022 start een tweejarige samenwerking met als doel hosts en gastgezinnen te vinden voor de verhuur van een kamer in huis aan een student.

Nijmegen Grote Markt met fietsen

Hospitaverhuur als veelzijdige oplossing

Het kamertekort in Nijmegen is groot. Tegelijkertijd is er een grote groep mensen met een kamer over in huis. Hospi Housing biedt een oplossing door (internationale) studenten te koppelen aan lokale hosts en gastgezinnen. Uit ervaring blijkt dat deze manier van wonen een positief effect heeft op het welzijn van zowel de host als student.

Hospi Housing maakt persoonlijk kennis met alle hosts en gastgezinnen en helpt hen bij het tijdelijk in huis nemen van een student. Tegelijkertijd vertegenwoordigen ze de student, zorgen dat ze niet te veel betalen en dat ze een veilige plek hebben. Hospitaverhuur kan een bijdrage leveren tegen eenzaamheid en biedt verhuurders extra financiële steun. Agnes Muskens, vicevoorzitter van de Radboud Universiteit: "De kamernood onder studenten is hoog. Daarom zijn we blij met elke extra kamer die beschikbaar komt. Hospi Housing kan daarbij helpen’’. Yvonne de Haan, vicevoorzitter van de HAN University of Applied Sciences vult aan: "In de huidige, krappe woningmarkt moeten we creatief zijn en alle mogelijke oplossingen een kans geven. Daarom werken we als HAN graag mee aan dit initiatief".

Uitbreiding naar Nijmegen

Hospi Housing is reeds actief in Groningen, Leiden, Maastricht en Utrecht en heeft een netwerk van meer dan 500 hosts en gastgezinnen en 10.000 studenten. Met Nijmegen zet het de volgende stap in haar missie om een significante bijdrage te leveren in de strijd tegen de woningnood. Daan Donkers van Hospi Housing: “Als oudste stad van Nederland is Nijmegen een unieke plek. Het heeft veel studiemogelijkheden en een bruisend studentenleven. Wij zijn trots dat wij met ons concept nieuwe Nijmegenaren kunnen helpen aan een veilig thuis en goede start van hun studententijd”.

De opdracht voor Nijmegen is het opbouwen van een netwerk van gastgezinnen, hosts en studenten om vervolgens matches tot stand te brengen tussen vraag en aanbod. Er is een overeenkomst gesloten voor 2 jaar, waarbij de kosten gedeeld worden tussen de gemeente Nijmegen, de Radboud Universiteit en de HAN University of Applied Sciences. Het doel is jaarlijks 100 matches tot stand te brengen en te bouwen aan een duurzame en sociale oplossing voor de woningnood. Wethouder Grete Visser: “Studenten horen bij Nijmegen. Ze maken onze stad levendig en aantrekkelijk. Helaas is het ook hier lastig om een kamer te vinden. Daarom is Hospi Housing één van de mooie initiatieven waarbij het mes ook nog eens aan twee kanten snijdt!’’.

Hospitaverhuur in Nijmegen

In de gemeente Nijmegen is het toegestaan om zonder vergunning 1 of 2 kamers in huis te verhuren. Het maakt niet uit of je in een koop- of huurwoning (mits de verhuurder akkoord is) woont en wat de samenstelling van je huishouden is. Wil je meer weten of heb je behoefte aan persoonlijk advies? Kijk dan op de website van de gemeente Nijmegen of neem contact op met Hospi Housing.