Feestelijke opening van het zorginnovatiecentrum in Vrouw-Kind centrum

Het is bijna een jaar geleden dat de HAN en het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ) een intentieverklaring tot samenwerking hebben getekend. Gedurende twee jaar verkennen ze gezamenlijk de kansen voor vergaande samenwerking. Dit doen ze onder andere door het opzetten van zorginnovatiecentra (ZIC's), het gezamenlijk verkennen van thema’s op het gebied van ontwikkeling en innovatie en door het realiseren van een fysieke ontmoetingsplek binnen het CWZ.

0e164426-0cfc-11ee-a530-02565807075b Met een druk op de knop openden Jikke Stevens (Kinderverpleegkundige & Verpleegkundig opleider – onderzoeker) en  Enzio Boeijen (Docent-onderzoek Praktijk) het ZIC.

Stappen in de samenwerking

CWZ organiseerde op woensdag 2 november een ochtendvullend programma waarin collega’s van de HAN en CWZ meegenomen werden in de ontwikkelingen binnen de samenwerking. Daarin stond de feestelijke opening van het eerste ZIC in het CWZ centraal. Binnen het ZIC streven de HAN en CWZ naar een omgeving waarin leren, onderzoek en innoveren onderdeel zijn van de dagelijkse praktijk, zowel voor professionals in opleiding als medewerkers. Samen met een projectgroep vanuit de drie afdelingen die samen het ZIC vormen (de kinderafdeling, verloskunde en neonatologie) is er een ‘roadmap’ gemaakt voor het ZIC en zijn inmiddels de eerste stappen gezet. Zo zijn er momenteel twaalf verpleegkundestudenten bezig met hun afstudeeronderzoek over Early Warning scores en het worried sign binnen het Vrouw-Kind centrum.

Het eerste ZIC is geopend!

Met één druk op de knop openden Jikke Stevens (Kinderverpleegkundige & Verpleegkundig Opleider – Onderzoeker, CWZ) en  Enzio Boeijen (Docent-Onderzoek Praktijk, HAN) het ZIC. Hierna werden de collega’s van de HAN en CWZ meegenomen naar de kinderafdeling en de afdelingen verloskunde en neonatologie. Natuurlijk kon taart niet ontbreken op dit feestelijke moment!

Vervolgstappen

Duidelijk is dat de HAN en CWZ al mooie stappen hebben gezet om leren, ontwikkelen en innoveren te integreren in de praktijk. De start van het ZIC Vrouw-Kind centrum is daar een sprekend voorbeeld van. Maar er zijn nog veel plannen. Enkele voorbeelden van thema’s waarmee de HAN en CWZ nog aan de slag willen, zijn: gezamenlijke leermomenten, het optimaliseren van stages en stageplanning, multidisciplinaire samenwerking en samenwerking met het HAN-iXperium.

466851 Het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis en de Hogeschool van Arnhem openen het eerste zorg innovatie centrum. Een feestelijk moment waar taart niet mocht ontbreken.
CWZ en de HAN openen het eerste ZIC waarbij taart niet mocht ontbreken!

Tweede ZIC

In 2023 willen de hogeschool en het ziekenhuis starten met een tweede ZIC. Daarnaast gaan de HAN en CWZ verder met gezamenlijke thema’s op het vlak van onderzoek en innovatie. Ook hopen ze om op korte termijn het voormalige ‘winkeltje’ in de binnentuin van CWZ te kunnen gaan inzetten als ontmoetings-, leer en werkplek. Daar kunnen professionals en studenten vanuit CWZ en de HAN elkaar treffen en kunnen ze samen werken en leren. Ook gaan we bekijken hoe we gebruik kunnen maken van elkaars (onderwijs)faciliteiten.

Inspiratie

De deelnemers deden op 2 november opnieuw inspiratie op en legden contacten. Het was duidelijk dat er genoeg enthousiasme is om ook tijdens het tweede jaar van de intentieverklaring gezamenlijk mooie stappen te zetten.

Meer weten?

Meer weten over de deze of andere duurzame samenwerkingen van de HAN met het werkveld? Neem contact op met strategie.werkveld-agv@han.nl.
Meer weten over het ZIC in het CWZ? In deze video vertellen leden van de projectgroep over de betekenis en de kansen van het ZIC.