Ontmoet je medestudenten in de Studiehuiskamer!

Wil jij leraar Duits worden? Dan heb je niet alleen tijdens de colleges je medestudenten om je heen. Ook bij het maken van zelfstudieopdrachten kunnen studenten elkaar ontmoeten en begeleiding krijgen van docenten. Waar? In de Studiehuiskamer!

08748d18-0ce6-11ee-9ffd-02565807075b Studenten leraar Duits zitten aan een grote tafel in de kantine van het I/O gebouw en zijn aan het overleggen.

De studiehuiskamer is een plek waar voltijdstudenten van de lerarenopleiding Duits kunnen werken aan opdrachten, huiswerk en stage. Daarnaast hebben de studenten de mogelijkheid om leervragen te bespreken met een van de aanwezige docenten. Deze leervragen kunnen inhoudelijk zijn, maar ook meer op het gebied van ‘hoe pak ik dit aan?’ Er zijn docenten en onderwijskundigen aanwezig of oproepbaar en ook studenten van de verschillende jaarlagen.

Studeren doe je samen

Tijs Groot Wesseldijk, één van de initiatiefnemers van de Studiehuiskamer vertelt over de Studiehuiskamer: “Na twee coronajaren vonden we het wenselijk om studenten extra te ondersteunen om de draad van het studeren weer op te pakken. Binnen de studiehuiskamer hebben de docenten een coachende rol, daarnaast nemen de tweedejaars studenten soms spontaan een ondersteunende rol. Zij delen hun stage-ervaring met de eerstejaars, geven tips en ondersteunen hen bijvoorbeeld in het opstellen van een lesplan. In de Studiehuiskamer merken we vooral dat studenten bezig zijn met hun eigen werk en groepsopdrachten of met ons in gesprek gaan over het plannen en organiseren van hun werkzaamheden. Daarnaast zijn er af en toe vragen over leerstrategieën en wordt er natuurlijk ook ‘gewoon’ gekletst en gelachen.”

Gastvrij & relaxed

Het gaat in de Studiehuiskamer dus om een prettige combinatie van inhoud en gezelligheid. Niet vreemd dus dat één van de studenten die de Studiehuiskamer veel bezoekt zegt: ‘‘De studiehuiskamer voelt heel gastvrij en relaxt aan. Het motiveert mij, omdat andere mensen ook aan het werk zijn en het fijn dat er een vast moment in het rooster is en er een lokaal beschikbaar waarop iedereen op de HAN aanwezig is om aan groepsopdrachten te kunnen werken. Eigenlijk is het is wel jammer dat het geen echte huiskamer is, het blijft een saai leslokaal.”

Kom kennismaken!

Wil je kennis maken met docenten en studenten van de lerarenopleiding Duits? Kom dan naar de Open Dag op 12 november.