Gelderse project 'LesElektrisch' krijgt landelijk vervolg

Het Gelderse project 'LesElektrisch', waar HAN Automotive Research ook haar steentje aan heeft bijgedragen, krijgt een landelijk vervolg. Minister Harbers van Infrastructuur & Waterstaat heeft daarnaast aangegeven dat hij verwacht dat het praktijkexamen voor een rijbewijs verandert zodra elektrisch rijden de standaard wordt.

237139 SEE, parkeersymbool elektrische auto

Elektrisch les- en examentraject

Ook wil de minister dat Brussel het rijbewijs wijzigt. Voor leerlingen wordt het zo gemakkelijker om voor een volledig elektrisch les- en examentraject te kiezen. Het voordeel: schakelen is er niet meer bij.

Momenteel worden er nog nauwelijks rijlessen gegeven in elektrische auto’s, maar de vraag neemt wel toe. Vanaf circa 2035 zullen in Nederland evenveel elektrische auto's als auto's met brandstofmotoren rijden. Nu is het tijd om over dit rijbewijs na te denken.

Er zit er wel een addertje onder het gras voor wie nu afrijdt, waarschuwt onder meer de ANWB. De elektrische auto ontbeert een versnellingsbak. En wie in zo’n auto examen doet, krijgt een aantekening (code 78) op zijn rijbewijs dat er alleen in een automaat mag worden gereden.

Het project LesElektrisch is op dit moment een samenwerking van de Provincie Gelderland met Gelders Energie Akkoord, HAN Lectoraat Automotive Research, Vereniging Elektrische Rijders, Vereniging Rijschool Belang en BOVAG.

Meer weten?

Neem contact op met Arno van der Steen, projectleider bij HAN Automotive Research, via: arno.vandersteen@han.nl

392276 Les elektrisch website banner