HAN Educatie Collegetour: Pepijn Lanen

“De jeugd heeft altijd gelijk!”, zegt Pepijn Lanen. En hij kan het weten want hij is niet alleen Nederlandse rapper en tekstschrijver die deel uitmaakt van rapgroep De Jeugd van Tegenwoordig, maar ook vader van 3 kinderen. In de HAN Educatie Collegetour vertelt hij over zijn drijfveren en succes en beantwoordt hij de vragen van de studenten uit de zaal.

389272 Foto Pepijn Lanen tijdens educatie collegetour 2022

Een voorbeeldstudent was Pepijn Lanen vroeger niet. “Ik ging eigenlijk vooral studeren zodat ik in Amsterdam kon gaan wonen en heb geen studie afgemaakt.” Doordat hij al tijdens zijn studie succesvol werd in de muziek, heeft hij die weg gekozen en zijn studie gestopt. Toch is zijn gouden tip aan de studenten in de zaal aan het einde van de Collegetour: ‘Maak die shit af!’ Zijn toelichting: “Doe wat je leuk vindt en waar je goed in bent of in kan zijn. Op het moment dat je je af gaat vragen of het zin heeft wat je doet, maak het dan eerst af. Alleen dan weet je wat je hebt.”

Kijk op onderwijs

De zaal op de campus zit vol met studenten van de lerarenopleidingen van HAN Academie Educatie en met docenten van scholen uit de regio. De vragen uit de zaal gaan dan ook vaak over onderwijs: “De leerlingen op mijn school praten veel in straattaal. Vind je dat ik hen als leraar hierin moet corrigeren?” en “Als leerkracht op een basisschool leer ik leerlingen rekenen en schrijven. Wat vind jij dat kinderen moeten leren op school?” Jesse Noordman, tweedejaars student van de lerarenopleiding wiskunde over de collegetour met Pepijn Lanen: “Hij heeft mij tijdens de gehele collegetour geboeid met het beantwoorden van vragen over diverse onderwerpen zoals het vaderschap en zijn kijk op het onderwijs. Zijn visie over het belang van creativiteit en het flexibel omgaan met de Nederlandse taal bood mij veel nieuwe inzichten waar ik later ook wat aan heb in mijn carrière als docent. Zoals Pepijn het mooi verwoordt "Taal moet leven!"

24 mei: Milouska Meulens

Pepijn Lanen bevindt zich als gast van HAN Educatie Collegetour in goed gezelschap. Merel van Vroonhoven, Ahmed Marcouch, Lucia Rijker, Diederik Jekel en Erik Scherder zijn hem bijvoorbeeld al voorgegaan. Op 24 mei is de volgende editie, Milouska Meulens is dan te gast. Milouska Meulens is bekend als presentatrice van het jeugdjournaal en heeft onlangs haar debuutroman Elin geschreven. In het TV-programma Dream School deelde ze met de jongeren openlijk ervaringen uit aar jeugd met armoede en schaamte. Erbij zijn? Aanmelden kan nu al!

De Educatie Collegetour is georganiseerd door de studieverenigingen SV MeesterlijkLingua FrancaPontifex en SV Fabulinus, in samenwerking met de HAN Academie Educatie. Kijk voor meer informatie op www.han.nl/collegetour.