Educatie Collegetour met Milouska Meulens

3f99e0ea-0cf5-11ee-aa90-02565807075b foto milouska voor gebruik educatie collegetour

Hoe kan het levensverhaal van Milouska Meulens docenten inspireren om oog te hebben voor armoede en schaamte bij leerlingen? 24 mei 2022 deelt Milouska haar levenslessen tijdens HAN Educatie Collegetour.

Milouska Meulens is meer dan alleen een ‘TV-dier’. Zo heeft ze onlangs haar debuutroman ‘Elin’ geschreven. Een magisch-realistisch kinderboek over het meisje Elin, wiens vader plots uit haar leven verdwijnt en haar moeder zich geheel in zichzelf keert. Ook Elin sluit zich dan af van de buitenwereld en het verhaal vertelt hoe zij weer moet leren om mensen toe te laten in haar leven en wat haar daarbij geholpen heeft. Voor het boek putte Milouska Meulens uit haar eigen leven: “‘Op mijn dertiende is mijn vader vertrokken, zonder reden op te geven. Destijds had ik er nog geen idee van wat dat met mijn moeder deed. Het was alleen mijn eigen verdriet en gemis dat speelde. Maar als volwassene ging ik me realiseren dat dat voor mijn moeder natuurlijk heel heftig en pijnlijk geweest moet zijn en het ook bij mij sporen heeft achtergelaten.”

Armoede en schaamte

Milouska Meulens woonde een groot deel van haar jeugd niet bij haar ouders, zat op elf verschillende scholen en woonde vanaf haar zestiende op zichzelf. Ze heeft armoede en depressie gekend. Als gastdocent van Dream School, het NPO-programma waarin vroegtijdige schoolverlaters een poging doen om hun leven weer op de rit te krijgen, besloot ze zelf ook haar kwetsbare kant te laten zien. Ze vertelde voor het eerst over de grote schaamte waar ze al haar hele leven mee worstelt. "Ik schaam me al zolang ik me kan herinneren. Voor alles. Ik schaamde me ook voor hoe het thuis was: geen geld en een moeder die het niet in haar eentje redde, waardoor er vaak andere mensen waren die voor ons moesten zorgen. (...) We hadden geen geld om vloerbedekking te kopen en er waren dus huizen waar we op beton sliepen."

Stap uit je schaduw

In Dream School vertelt Milouska Meulens hoe ze als kind leugens en verhaaltjes verzon om maar niks over haar thuissituatie te hoeven delen. "Ik schaamde me dat m'n vader ons had verlaten, dus ik zei: 'Hij vaart op zee'. Lange tijd stopte ze ook als volwassene haar schaamte weg.” Tot ik er echt aan toe moest geven dat ik een depressie had opgelopen. Ik heb me letterlijk kapot geschaamd!” Meulens deelt ook in HAN Educatie Collegetour graag haar levenslessen: “De belangrijkste les die ik heb geleerd, is dat je gevoelens van schaamte kunt laten verdwijnen door zelf uit de schaduw te stappen. Ik heb geleerd dat ik schaamte juist in het licht moet zetten, in plaats van het uit de weg te gaan. Echt een eye-opener.”

Worden wie je onder de schaamte bent

De aula zal op dinsdag 24 mei 2022 vol zitten met studenten die opgeleid worden tot leraar en hun leraren en met leraren van de scholen in de regio. Wat wil Milouska Meulens deze vertegenwoordigers van het onderwijs meegeven? Hoe kan haar levensverhaal de leraren (in opleiding) inspireren om oog te hebben voor armoede en schaamte bij leerlingen? Meulens: “Het is een proces van ‘schaamte voor wie je bent’ naar ‘worden wie je onder de schaamte echt bent’,  tot je uiteindelijk echt ‘trots kan zijn op wie je bent’. Welke rol kunnen leraren in dat proces spelen?

Deelname aan de Educatie Collegetour is gratis. Graag wel even aanmelden

Inloop vanaf 16:30 uur, start Collegetour om 17.00 uur.

Snelle info

Datum en tijd

HAN Campus Nijmegen - I/O gebouw
Kapittelweg 35
Nijmegen

Deelname

Door studenten voor studenten

Alleen voor studenten? Nee, vanzelfsprekend zijn docenten en onze relaties in het werkveld van harte welkom! Ook deze editie van Educatie Collegetour is georganiseerd door de studieverenigingen SV Meesterlijk, Lingua Franca, Pontifex, en SV Fabulinus.

Meer over de opleidingen van HAN Educatie