Creatief onderzoeken door Cassandra Onck en Saskia Weijzen

Cassandra Onck en Saskia Weijzen gaven in het najaar 2021 een workshop in een creatieve onderzoeksvorm. Artistiek onderzoeker Cassandra Onck werkt vanuit het ArtEZ Lectoraat Art Education as Critical Tactics. Zij onderzoekt leeromgevingen met een maatschappij kritische bril.

254102 creativiteit, verf, meisje

Dit doet zij in samen werking met Saskia Weijzen vanuit het Lectoraat Responsief Beroepsonderwijs van de HAN; zij kijkt naar leeromgevingen vanuit een onderwijs pedagogische en sociaal maatschappelijke bril.

Onderdeel van de workshop 

Creatieve onderzoeksmethode

Tijdens de workshop is er een creatieve onderzoeksmethode gepresenteerd die bedoeld is voor kennis en co-creatie in een diverse groep mensen. Daarbij zijn de deelnemers zelf aan de slag gegaan om zo direct te leren over zichzelf en de ‘andere ander’. De workshop heeft handvaten gegeven om de methode ook later zelf toe te passen. De methode is bedoeld om anderen anders te ontmoeten en samen tot nieuwe betekenissen te komen (empathie) in bijvoorbeeld maatschappelijke onderwijs omgevingen.

0b06e8d2-0cf5-11ee-90ac-02565807075b Centre-for-Creativity_Illustratie-Agreement-Workshop_2021
Realtime tekenen 

Illustrator Ellie Polfliet

Tijdens de sessie heeft Ellie Polfliet live mee getekend. Dit beeld verslag vat samen hoe de workshop is geweest en lichten we nog even kort toe: De deelnemers begonnen op sokken in een danslokaal. Iedereen moest een woord opschrijven die stond voor die week. Daarna kregen we een oefening om op te warmen door in de ruimte te bewegen. Toen was het tijd om aan de slag te gaan en te tekenen. Een aantal woorden van de post its moesten we tekenen, verven, visualiseren op papier bij elk woord kregen we 1 minuut.

Ieders tekening was uniek en weergaf een andere visualisatie van elk woord. Toch was de opdracht daarna om tot consensus te komen in groepjes van 3 of 4. Kunnen jullie een grote tekening maken van alle tekeningetjes in 2 minuten? In het visuele verslag zie je wat situaties en opmerkingen die daar ter spraken kwamen zoals: “wat had jij?” “Blauw en jij?” “stippen en krullen, van binnen en buiten, hier staan we voor en natuurlijk humor”. Hier kwamen uiteindelijk 4 mooie gezamenlijke platen uit.

Het visuele verslag vat deze samen in “eigen waarde, ontwikkeling, ruimte voor processen, care voor iedereen”. Het weergeeft al een beetje wat er leeft bij de deelnemers, maar we zijn nog niet klaar…. Deze 4 platen moesten één worden. Wordt het een puzzel of een grabbelton was de vraag? Maar na een tijdje praten dachten we ook gewoon gaan doen. Scheuren dat voelt gewoon lekker! Toen kwam in eens het 1 minuut signaal en er moest nog glitter in, balans gezocht worden, een strik en een krul in. Uiteindelijk in het schilderijtje.

 

Resultaat 

Wat heeft de workshop opgeleverd?

Handelen voordat je bent uitgedacht geeft resultaat. Concrete werkvorm, helpt om andere perspectieven te zien. Co-creatie voor de diversiteit. De verschillende rollen zijn niet belangrijk voor het proces en het creëert een gelijkwaardig dialoog.