Hoe je een 9,3 haalt voor je stage

Je eigen dossiers afhandelen, een nieuwe collega inwerken en je stage afronden met een 9,3. Rechtenstudente Lena Pivazyan deed het tijdens haar meewerkstage bij de Gemeente Utrecht. Met torenhoge ambities werkt ze keihard om haar dromen te realiseren.

5990c7bc-0cf4-11ee-95d4-02565807075b Lena Pivazyan HAN rechtenstudent Gemeente Utrecht

“Ik kreeg de moeilijkste zaken, waarbij ik besluiten opstelde, waarschuwingsbrieven schreef, lasten onder dwangsom oplegde en zelfs bestuurlijke boetes gaf. Dat deed ik voornamelijk vanuit huis, maar de laatste 2 maanden mocht ik ook wat vaker naar kantoor. Daardoor kreeg ik steeds meer zin om te werken. Dat kwam onder andere door het geweldige uitzicht. Ik zat op de 14e verdieping en keek over heel Utrecht uit. Soms bleef ik dan ook wel wat langer dan tot 5 uur. Heel wat gezelliger dan alleen thuis”, begint de Nijmeegse studente enthousiast.

Op haar plek

Al vanaf dag één voelde Lena zich op haar plek. “Ik liep stage op de afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH). Zij houden zich bezig met een rechtsgebied wat ik op school nog niet had gehad. Mijn stagebegeleider zei daarover al meteen dat het niet erg was en dat ik juist de kans kreeg om het hier te leren”, glundert ze. Learning by doing heet dat. “Ja, leren en meteen toepassen. Daardoor weet ik nu veel over omgevingsrecht en is mijn kennis over bestuursrecht enorm gegroeid.”

Ze werkte niet alleen nauw samen met collega’s, maar ook met externen. Ketenpartners, zoals ze die noemt. “Dat zijn bijvoorbeeld casemanagers, toezichthouders en vergunningverleners. Zonder hen kon ik mijn dossiers niet afronden. Ik overlegde bijvoorbeeld vaak met toezichthouders. Zij gingen dan op huisbezoek en maakten het proces-verbaal op. Die informatie was cruciaal voor de afhandeling.”

Topvertrouwen!

De rechtenstudente kreeg veel vrijheid en verantwoordelijkheid. Noemenswaardig. “Het leukste vond ik dat ze met niet als stagiair zagen. Ik was echt een volwaardig medewerker. Na 4 maanden mocht ik zelfs een nieuwe collega inwerken. Die keek verbaasd op toen-ie hoorde dat ik stagiair was. ‘Hier is de nieuwe jurist’, zo stelden ze me vaak voor. Dat vertrouwen was echt top! Daardoor voel je pas echt dat je een bijdrage aan het team hebt geleverd.”

De juiste stagebegeleiding

Waar dat hoge cijfer vandaan komt, die 9,3? “Ik heb het natuurlijk niet alleen gedaan. Zonder een goede stagebegeleider had ik niet zo’n hoog cijfer kunnen halen. Als die je nergens bij helpt, ontwikkel je je niet. Vaak als ik naar kantoor kwam, was mijn stagebegeleider er ook. Ik kreeg dan feedback op mijn stukken en kon bespreken waar ik tegenaan liep. Veel vragen kunnen stellen, dat was heel fijn. Dat deed ik trouwens ook telefonisch. Als ik iets niet wist, belde ik gewoon meteen.”

Lena is een doorzetter, iemand die zich ergens in vastbijt. Daar zou die 9,3 ook wel eens vandaan kunnen komen. “Ik toon veel initiatief. Collega’s zagen het niet als een dossier af was; dat moest ik zelf aangeven. Dat deed ik altijd meteen. Direct daarna vroeg ik dan om een ander type dossier, zodat ik van allerlei rechtsvormen wat zou leren. Soms zeiden ze dan wel eens dat ik niet zo hard moest werken”, knipoogt ze glimlachend.

Lena's post op LinkedIn

Viral op LinkedIn

Het succes van Lena’s stage bleef op LinkedIn niet onopgemerkt. Ze deelde een foto – met dat prachtige uitzicht – die werd geliked door bijna 200 mensen. “Het bericht werd zelfs 18.500 keer gezien!”, zegt ze nog vol ongeloof. “Ik werd daarna wel heel veel benaderd door recruiters. Zij boden echt veel werk aan. Dat is natuurlijk super, maar ik ben nu nog bezig met mijn laatste jaar. Ik wil eerst afstuderen en daar een goede plek voor vinden. Daarna wil ik nog naar de universiteit”, eindigt ze ons interview ambitieus.

Lena's tips voor stagiairs

Wil je jouw stage net zo goed doorlopen als Lena? Dan heeft ze een paar praktische tips voor je!

1. Begin op tijd met solliciteren
    Zeker in coronatijd was er een tekort aan stageplekken. Begin op tijd met zoeken en solliciteren, zodat je zeker bent van een plek.
  2. Geef aan wat je wil leren
    Door leerdoelen op te stellen en die met je stagebegeleider te bespreken, haal je het meeste uit je stage. Het geeft je richting!
  3. Toon initiatief en laat weten wat je wil doen
    Betrek je collega’s bij jouw stage. Laat zien dat je dingen wil leren en vraag veel. Toon initiatief om dingen op te pakken en eigen te maken.