“Aan deze studenten wordt getrokken”

Je graduation ceremony in de grote zaal van Musis, daar teken je toch meteen voor? Zo’n 50 afstudeerders International Business and Languages deden het en namen voor even dé concertzaal van Arnhem over.

30305 Afstuderen, graduation ceremony

In toga en met collegehoed stapten ze fier de loper op, luidkeels toegejuicht door hun trotse ouders met ‘We are the champions’. Nu alleen nog even dat bachelor-diploma controleren en ondertekenen.

Stevige basis

“Je hebt geleerd, bent ontwikkeld en veranderd”, speechte academiemanager Sophie van Valkengoed bij de aftrap van de Graduation Ceremony 2021. “Je koos voor IBL en had daar goede redenen voor. Je wilde iets met economie, talen en een studie dichtbij huis. De HAN maakte een belangrijk deel van je leven uit, waarbij de afgelopen 1,5 jaar door corona uitdagend en moeilijk was. Door je leerervaringen en de stages in het buitenland, beschik je nu over een stevige basis voor een succesvolle internationale carrière. Hopelijk was de studie een life changing ervaring voor je.”

Presenteren

En dat was het. In elk geval voor IBL-graduate Jelle Heebing, die voor zijn studie naar Schotland trok. Anderen zagen het noorderlicht of vlogen naar Australië. Jelle: “De passie voor reizen, culturen en talen bindt ons.” Over zijn studententijd viste hij de ene na de andere anekdote op. Over presenteren voor een groep, bijvoorbeeld: “Veel studenten ging dat niet goed af. Zo herinner ik me een medestudent die zijn presentatie woordelijk van zijn mobieltje opdreunde. Die kan wel wat moral support gebruiken, dachten we in de klas. Massaal appten we hem berichten. Z’n presentatie werd er niet beter op!"

Diploma's

De ceremonie was anders dan anders: geen individuele toespraken van begeleiders van afstudeerders. Stel je voor: dat 50 maal! Het ondertekenen van de diploma’s alleen al vergde de nodige tijd. Het werd een gezellig rommeltje: studenten die in groepjes van 8 het podium beklommen, hun diploma kregen aangereikt, dit nauwkeurig controleerden op juistheid en er een handtekening op plaatsten. Ouders die kriskras naar voren liepen met de camera in de aanslag en tientallen foto’s schoten. En onderwijl veerde een nieuwe groep studenten op richting podium, hun ouders in de startblokken.

In trek

De 50 afstudeerders zijn een van de laatste lichtingen IBL-studenten. De studie is namelijk uitgefaseerd en is nu onderdeel van de studie International Business. Rob Zweedijk, voormalig IBL-docent van bedrijfseconomische vakken: “Pre van de studie is een mix van internationale ervaring met meertaligheid. Ofwel, kennis van Engels met Duits, Frans of Spaans én van business. Aan deze studenten wordt getrokken, vooral voor marketingfuncties. Ze studeren af bij een bedrijf, werken er dus al, en krijgen in veel gevallen meteen een functie aangeboden.”

Vervolgstudie

Of ze gaan een vervolgstudie doen, als ze nog niet zijn uitgeleerd. Een glimmende Marijn Haalboom, biertje in de hand, z’n ouders aan zijn zij: “In mijn stageperiode bij een digital marketing agency kon ik direct van betekenis zijn door te adviseren over advertising en websites bouwen. Ook mijn scriptie-onderzoek naar audiotrends is goed bevallen. Ik onderhield contact met firma’s van naam als Bose, Sonos en Bang & Olufsen. Marketing, daar wil ik me verder in verdiepen. Daarom ga ik de pre-master Business and Administration doen aan de Erasmus Universiteit.”

Alle tijd voor een lang gesprek neemt Marijn niet, waarom zou hij ook? Het is feest. Er moet dringend getoost en geproost worden!