‘Arnhem wil eerste CO2-neutrale studentenhuisvesting van Nederland’

Het idee om in Arnhem een CO2-neutraal studentencomplex te realiseren, is uitverkoren als winnaar van de Arnhem Student City Challenge. Een evenement waarin ongeveer 40 (internationale) studenten van verschillende Arnhemse hogescholen en het ROC Rijn IJssel in maximaal 14 uur oplossingen mochten bedenken voor actuele vraagstukken die in Arnhem spelen.

296578 Student City Challenge Arnhem, studenten luisteren

Het winnende idee dat zich over het vraagstuk studentenhuisvesting had gebogen, wil van Arnhem een groene studentenstad maken. “Er is een duidelijk verband tussen de natuur en het geluk van de student. Daarom introduceren we het Groene Hart van Arnhem, de eerste CO2-neutrale studentenhuisvesting van Nederland. Het idee is om een iconisch gebouw te realiseren dat Arnhem op de kaart zet. Wie dat gebouw ziet moet meteen aan Arnhem denken”, zo vertellen de winnaars van het idee.

Arnhemse wethouder onder de indruk

De jury was lovend over de uitkomst: “Een zeer goede pitch waar studentenhuisvesting gecombineerd werd met andere doelen als duurzaamheid en citymarketing. Ik zou daar echt graag willen wonen als ik student was.” Ook Arnhems wethouder Jan van Dellen bezocht het event en was onder de indruk van de inspirerende ideeën die voorbijkwamen en het fanatisme van de studenten. “Vanuit de gemeente Arnhem lopen we tegen verschillende maatschappelijke, ruimtelijke en economische vraagstukken aan. Ik omarm deze Student City Challenge omdat ik het heel belangrijk vind dat studenten werken aan opdrachten die hen midden in de Arnhemse samenleving plaatsen en die echt bijdragen aan de kwaliteit van onze stad.”

Over de Student City Challenge

De Student City Challenge stond dit jaar in het teken van samen werken aan de stad van morgen. Naast het vraagstuk over de toekomst van studentenhuisvesting konden studenten zich ook buigen over vraagstukken op het gebied van lokale voedselproductie, studentenwelzijn en de studentencampus van de toekomst. Via interactieve workshops, begeleid door professionals uit de praktijk, werden ideeën uitgewerkt tot business cases en met een zogenaamde start-up pitch werden de oplossingen gepresenteerd aan een vierkoppige jury van ervaren professionals. Opvallend was de goede samenwerking en synergie tussen de studenten van de verschillende kennisinstellingen.

Over Arnhem Studiestad

Arnhem Studiestad is een samenwerking tussen de Arnhemse hogescholen, ROC Rijn IJssel en de gemeente Arnhem. Samen willen ze laten zien dat Arnhem een prachtige stad is om te komen studeren. Vanwege de vooraanstaande opleidingen, en natuurlijk omdat het in alle opzichten ook een bruisende stad is - waar het fijn wonen tijdens, en zeker ook na de studie.

296579 Logo Arnhem Studiestad

Headerfoto: Florencia Jadia