Erken dat niet iedereen hetzelfde is

Niet iedereen is hetzelfde. Dat is de conclusie bij de werkveldconferentie van de voltijd bacheloropleiding Pedagogiek. Op 30 maart maakt de les plaats voor een online werkveldconferentie met als thema inclusie. Met behulp van een livestream en 40 professionals, was het interactieve programma te volgen voor ruim 200 1e-jaars studenten.

279658 Ervaringsdeskundigen tijden werkveldconferentie 2021

Meerwaarde voor je studie

“We organiseren de werkveldconferentie om onze studenten kennis te laten maken met een inhoudelijk thema, dit jaar inclusie, én met de praktijk.”, vertelt Judith van den Broek, teamleider jaar 1 en dagvoorzitter tijdens de online bijeenkomst. “Hoe we dit doen? Via speeddates kunnen studenten in gesprek met 3 professionals uit het werkveld. Hierdoor komen onze studenten meer te weten over de dagelijkse praktijk van de pedagogisch professional.” 

279660 Judith van den Broek opent werkveldconferentie

Presikhaaf University

Melvin Kool en Nabil el Malki, bestuurders bij Presikhaaf University, maken in hun bijdrage over inclusie duidelijk dat het belangrijk is om je mogelijkheden te benutten. In de wijk Presikhaaf (Arnhem) werken beide mannen samen met 55 jonge begeleiders aan inclusie. Ze werken aan hulp bij huiswerk, sportactiviteiten en algemene ontwikkeling, daarbij stellen de begeleiders de ontwikkeling van leerlingen centraal. Melvin en Nabil laten merken dat bij Presikhaaf University alles mogelijk is! Na hun lezing voeren studenten met elkaar in kleine groepen onder begeleiding van docenten een verdiepend gesprek over het thema inclusie.

280142 Presikhaaf University spreekt op de werkveldconferentie Pedagogiek 2021

De stem van de ervaring

Dat de eigen ontwikkeling centraal staat, blijkt ook bij ‘De stem van de ervaring’. Tijdens deze talkshow aan het einde van het programma gaat talkshow host, Willem Paul Nijs, in gesprek met 6 ervaringsdeskundigen. Waaronder Estée Gerritsen, 4e-jaarsstudent Pedagogiek, zij vertelt: “Het is geen gespreid bedje waar je in kunt stappen, je moet er wel voor knokken”. Ze vertelt dat ze haar beperking nu ziet als iets unieks en niet meer als een last. Ook HAN docent en ervaringsdeskundige Levi van Dijk laat merken dat je eigen ontwikkeling essentieel is. “Voordat ik anderen kan helpen deel te nemen aan een inclusievere samenleving, moet ik eerst zelf accepteren wie ik ben."

Voordat ik anderen kan helpen deel te nemen aan een inclusievere samenleving, moet ik eerst zelf accepteren wie ik ben."

Niemand overslaan

De grote vraag van de ochtend blijft:  ‘Hoe zorgen we ervoor dat we een inclusievere samenleving krijgen waarbij we niemand overslaan’. Ervaringsdeskundige Francis ter Horst, zelf slechtziend, geeft aan dat dit erg ingewikkeld is. “Voor mij persoonlijk zou het fijn zijn als alles met geluid gedaan wordt en minder met beeld. Ik zie het toch niet. Uiteraard is er een keerzijde, iemand die juist slechthorend is heeft hier niks aan, die wil juist graag beeld.” Uit dit voorbeeld blijkt dat het altijd afwegen is, welke optie het beste is. Maar wat zeker een goed begin is voor een inclusieve maatschappij; de erkenning dat niet iedereen hetzelfde is.