Nieuw boek: innovatiereis Field Lab Eerstelijnszorg

Wie wil innoveren, ontkomt er niet aan: het inrichten van innovatieruimte zoals field labs of proeftuinen. Actieonderzoekers Koen Dortmans (HAN), Erik de Vries (HAN) en Henk Schers (Radboudumc/STIELO) delen hun ervaringen met het Field Lab Eerstelijnszorg in het boek ‘Innovatiereis van een proeftuin voor e-health’. Met kwesties, leermomenten en antwoorden.

Boek van Koen Dortmans, actieonderzoeker bij Publieke Zaak, Lectoraat Innovatie in Publieke Sector, samenwerking Field Lab Eerstelijnszorg

Field Lab

Met de toenemende vergrijzing, het tekort aan zorgpersoneel en de groeiende zorgkosten, helpen zorginnovaties de zorg betaalbaar en toegankelijk te houden, zonder in te boeten aan kwaliteit. Maar veel zorgvernieuwing faalt uiteindelijk, daarom is (wetenschappelijk) ontwerponderzoek en betrokkenheid van eindgebruikers noodzakelijk voor succes. Het inzetten van field labs als missiegedreven living lab is daarvoor een hulpmiddel.

Maar hoe doe je dat, het inrichten van zo’n levend laboratorium? Wat heb je allemaal nodig? En wie? Het boek ’Van lokale commerciële test faciliteit naar regionaal living lab’ neemt je mee in deze zoektocht. De auteurs beschrijven hun innovation journey van een proeftuin voor e-health in de eerstelijnszorg. Hier werkt zorggroep STIELO, in nauwe samenwerking met de HAN University of Applied Sciences (Publieke Zaak, Lectoraat Innovatie in de Publieke Sector) en het Radboudumc, aan impactvolle innovatie in de eerstelijnszorg.

Het boek is een reisverslag én reisgids ineen. De auteurs tonen hun vertrekpunt, vertellen hoe ze soms verdwaalden en daarop hun koers aanpasten. Ze beschrijven hun afgelegde route (zonder doodlopende afslagen te verhullen), zodat anderen, voor wie het pad bevalt of zinnig lijkt, de weg kunnen volgen. Soms plaatsen ze alleen een richtingaanwijzer: een zinvol nieuw vertrekpunt dat de auteurs zelf niet volgden.

Interviews deelnemers Field Lab

Het reisverslag wordt afgewisseld met interviews met deelnemers aan het Field Lab: een fysiotherapeut, een huisarts-onderzoeker, twee bestuurders en een ondernemer, tevens inwoner van Nijmegen-Noord. Daarnaast vertellen HAN-lector Miranda Laurant en hoogleraar Pim Assendelft van het Radboud Universiteit over het belang van sociale innovatie.

Kortom: een reisverslag relevant voor iedereen die met innovatie en proeftuinen aan de slag gaat.

Bekijk de digitale versie van het boek ‘Innovatiereis van een proeftuin voor e-health