Wie niet wendbaar is, is gezien in onze snel veranderende wereld

Het zwaartepunt Smart Region van de HAN wil krachtige impulsen geven aan de wendbaarheid van mens, organisatie en regio. In onze snel veranderende wereld is dat van het allergrootste belang, aldus programmamanager Smart Region, Maarten van Gils.

portret Maarten van Gils
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

Focus van Smart Region

De focus van Smart Region (een van de HAN zwaartepunten) is drieledig:

1) Future skills voor studenten en docenten

Eén hoofdlijn ligt op het vlak van professionele educatie: hoe help je studenten en docenten om voldoende ICT-vaardig te worden? Hoe geef je ze essentiële future skills of 21st century skills mee als digitale geletterdheid en mediawijsheid?

2) Een leven lang ontwikkelen

Onze tweede hoofdlijn is: een leven lang ontwikkelen, vooral geënt op wat bedrijven en organisaties in de regio nodig hebben. Vroeger kon je in het werkveld gemiddeld wel 25 jaar vooruit met wat je op school had geleerd. Inmiddels ligt die houdbaarheidsdatum bij amper 10 jaar. Een nieuwe realiteit, die een nieuwe houding en andere mindset van werknemers vraagt, met aanhoudende aandacht voor leren en ontwikkelen.

3) Duurzame innovatie

Hoe kun je bedrijven en regio aanzetten om duurzaam en effectief te blijven innoveren in het tijdperk van de Vierde Industriële Revolutie? Want anders mis je in dit digitale tijdperk geheid de boot! Kijkshop, Coolcat, Intertoys, de lijst van slachtoffers groeit met de maand. Webshops en marktpartijen als Uber en Airbnb jongleren met de spelregels of gooien het hele speelveld op zijn kop. Verander of verdwijn, zo luidt het nieuwe adagium.

De rode draad

Maarten van Gils: "Wie niet wendbaar is - in handelen en in de geest, in de mindset - is gezien. Dat geldt voor individuen, voor organisaties én voor de regio. Een regio mag zich wat mij betreft ‘smart’ noemen als deze zich stevig manifesteert op de net genoemde drie aandachtsvelden.”

• Lees het gehele interview met Maarten van Gils op SAM by HAN.