Studenten en docenten werken samen aan goede toetsing

Hoe kunnen we studenten veel meer betrekken bij toetsing en transparantie in toetsing bevorderen? Bij de HAN Academie Paramedische Studies (APS) zetten ze de schouders eronder: in nauw overleg met studenten ontwikkelden ze een website die de ins en outs van toetsing inzichtelijk maken.

Tamara van Schilt Lector Eigentijds beoordelen en beslissen

Ria Kersbergen en Marjo Maas maakten beiden deel uit van de denktank die het initiatief voor de sites nam. Ria was tot 1 februari dit jaar voorzitter van de examencommissie van het Instituut voor Paramedische Studies. Hieronder vallen de studies Ergotherapie, Fysiotherapie, Logopedie, Mondzorgkunde, Voeding en Diëtetiek. Marjo is onder meer onderwijskundig medewerker bij APS en geeft cursussen voor BKE (Basis Kwalificatie Examinering) en SKE (Senior Kwalificatie Examinering) bij de HAN.

Hoe helpen studenten hierbij?

Ria: “We kregen regelmatig vragen van studenten, als ‘waar worden we op getoetst en beoordeeld, wat kan ik verwachten, hoe kan ik me voorbereiden op toetsen’? We wilden studenten als echte partner in het hele traject. Dus hebben we ze nadrukkelijk betrokken bij alle stappen in de ontwikkeling van de website. Met daarbij steeds de vragen: Helpt dit jullie? Is dit op deze manier makkelijk voor julie? Hoe kunnen we info het best ordenen? Wat moet het taalgebruik en de tone of voice zijn? Hoe krijgen we alle onderwijskundige jargon eruit?”

Het wiel niet zelf uitvinden

Ria: “De interne site is primair bedoeld voor onze studenten en om de 5 opleidingen binnen onze academie kennis en inzichten te laten delen. Door meer onderlinge transparantie en uitwisseling wordt elke opleiding sterker in toetsing. Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden maar kunt leren van elkaars aanpak en best practices. De interne HAN-site is te vinden op Onderwijs Online.

En nu doorpakken

Marjo en Ria noemen de site een voorzichtig succes, maar benadrukken ook dat er nog veel te verbeteren is. Ria: “Een site neerzetten is één, maar dan moet je doorpakken. Het is een ongoing proces; elk jaar veranderen er weer dingen, ook op het gebied van toetsing. Over de interne site zijn we nog lang niet tevreden qua vormgeving en toegankelijkheid. Hoe dan ook, we doen er alles aan en blijven studenten betrekken bij elke stap.”

Marjo: “Ik zou graag nog veel meer willen uitwisselen met opleidingen buiten de HAN. De contacten zijn er, bijvoorbeeld met Platform Leren van Toetsen en met de Universiteit Maastricht. De uitvoering moet nog beter vorm krijgen. We staan te popelen om onze ontwikkelingen te delen met anderen én om van anderen te leren. Er is zoveel interessants gaande op toetsinggebied.”

Ambitie

Marjo: “Onze ambitie? Over een jaar wil ik van onze studenten horen: ‘Hoe wij getoetst worden, dat is klip en klaar! Ik kan de informatie vinden, ik weet waar de procedures staan en welke mensen betrokken zijn.’ Onze docenten zeggen hetzelfde. En van externen wil ik dat ze zeggen: ‘Daar bij HAN Paramedische Studies zijn ze goed bezig met toetsing!’”