"Ontwikkeling autonome mobiliteit in de stad gaat te langzaam"

De potentiële sociale, commerciële en milieu voordelen van autonome mobiliteit, dat in staat is om vastgelopen en vervuilde steden te transformeren, worden niet snel genoeg gerealiseerd. Dat signaleert het internationale project ASLAN. Het Lectoraat HAN Automotive Research is partner in deze nieuwe internationale non-profit samenwerking tussen commerciële ondernemingen, toonaangevende technologische universiteiten, transportautoriteiten en zelfrijdende hardware- en software-ingenieurs uit de hele wereld. Zij willen vaart zetten achter een algehele stadstransformatie.

Parkshuttles die bij HAN Automotive als onderzoeksobject worden gebruikt voor project Trolley 2.0

Open-source zelfrijdend platform

Project ASLAN is een ongekende internationale samenwerking om de commerciële levensvatbaarheid van autonome voertuigen in steden te versnellen met de lancering van een volledig functioneel open-source zelfrijdend platform. Dit is ASLAN in het kort:

• Wereldwijde non-profit open-source samenwerking met oprichters uit Australië, Azië-Pacific en Europa
  • Het project kondigt een volledig gratis en snel inzetbare open-source zelfrijdende softwarestack aan voor stedelijke lage snelheid autonomie
  • Project ASLAN nodigt extra partijen uit om de oprichters van zelfrijdende softwareontwikkelingsbedrijven, toonaangevende technologische universiteiten, transportautoriteiten, cybersecurity-experts en zelfrijdende hardware-ingenieurs te ondersteunen
  • Oplossing gebaseerd op 's werelds grootste en meest succesvolle robotica-framework, ROS, dat naadloze toegang biedt aan miljoenen ingenieurs en ontwikkelaars
  • Project ASLAN charter sluit aan bij de richtlijnen van het World Economic Forum voor stadsmobiliteit: Steering towards collaboration

Volgens docent-onderzoeker en programmamanager Control Systems Jan Benders, die namens HAN Automotive Research betrokken is bij dit project, past de ASLAN software uitermate goed bij de onderzoeksactiviteiten met de HAN Streetdrone en bij de recent verkregen Parkshuttles.

Driverless technologie

Om de progressie van driverless technologie te versnellen, lanceerde het project ASLAN een open-source en snel inzetbaar zelfrijdend softwareplatform. De gratis en open softwarestack is uitdrukkelijk gelanceerd om technische samenwerking te bevorderen.

Het platform biedt een volwassen en stabiele code in combinatie met gebruiksgemak voor plug and play, dat concrete zelfrijdende mogelijkheden biedt die zijn gevalideerd door proeven op de openbare weg en volledige simulatiemogelijkheden biedt voor gebruikers zonder toegang tot hardware van voertuigen zonder bestuurder.

StreetDrone op parkeerdek Automotive

Voordelen zelfrijdende voertuigen

Het project ASLAN (video) heeft vastgesteld dat de hoge investeringseisen die nodig zijn om end-to-end driverless technologieën na te streven, een duidelijke belemmering vormen voor vooruitgang.

Het project heeft zich de ambitie gesteld om deze toetredingsdrempels weg te nemen en prioriteit te geven aan de voordelen van zelfrijdende voertuigen voor stedelijke en lage snelheid gebruikerservaringen waar de voordelen het grootst zijn en een gezamenlijke aanpak wordt al bepaald door de betrokkenheid van meerdere overheidsinstanties en particuliere bedrijven.

Door zich te richten op een meer gedefinieerd operationeel domein op basis van lage snelheden in steden en het omarmen van een open-source aanpak, opent ASLAN een kleiner probleem voor een veel grotere groep van collaboratieve engineering mogelijkheden uit de hele wereld.

StreetDrone op HAN Campus terrein Ruitenberglaan 29.

Gratis downloaden

Op de site van het project kunnen ingenieurs een open-source bronnen gratis downloaden, verrijkt met software bijgedragen door de oprichters en aangevuld met gegevens van 22 autonome voertuigen die momenteel worden ingezet op verschillende trial use-cases locaties, variërend van Hong Kong tot het Verenigd Koninkrijk.

ASLAN maakt gebruik van het ROS framework, de kracht achter miljoenen robotica-oplossingen in vele toepassingen, met een community van naar schatting 16.000 automotive- en zelfrijdende ingenieurs en ontwikkelaars die ROS al gebruiken.

Project ASLAN dashboard HAN Automotive Research

Internationale partners

De oprichters en adviesraad van de samenwerking vertegenwoordigen een breed spectrum van vaardigheden die worden verenigd door een gemeenschappelijk doel en expertise van wereldklasse, waaronder HAN University of Applied Sciences (Lectoraat HAN Automotive Research), RoboSense, StreetDrone, cyber security experts, Enkrypta, Jim O'Reilly, Prof. Siraj Ahmed Shaikh, hoogleraar systeembeveiliging aan het Institute of Future Transport and Cities (IFTC) aan de Universiteit van Coventry, Garry Staunton van RACE (Remote Applications in Challenging Environments) als onderdeel van Testbed UK en Hai L. Vu, professor Intelligent Transport Systems aan de Monash University in Melbourne, Australië.