Kennis automotive en menselijk gedrag samen in International Journal of Driving Science

Naast voertuigtechnologie, zoals cruise control, rijtaakondersteuning en verregaande veiligheids- en geautomatiseerde systemen, krijgt ook de mens een prominentere rol in het onderzoek binnen het Lectoraat HAN Automotive Research. Want de technologische ontwikkelingen zijn oneindig, maar is de mens in staat om goed met deze technologie om te gaan of te gebruiken? Kennis van voertuigtechnologie en menselijk gedrag vinden elkaar in het nieuwe tijdschrift International Journal of Driving Science. Een journal waarin actuele praktijkgerichte onderzoeken worden gepubliceerd.

automotive testvoertuig Citroën C Zero bus Iveco 35C13

Podium voor onderzoekers of engineers

Het International Journal of Driving Science biedt een podium voor onderzoekers of engineers die zich bezighouden met:

  • Vehicle engineering
  • System and control engineering
  • Electronics, information and communication technology
  • Behavioural sciences and human factors
  • Traffic management and control

Eerste publicaties

Het was een intensief proces van het reviewen van artikelen, corrigeren, inzenden van tweede versies et cetera, maar op dinsdag 26 november zijn de eerste 2 artikelen gepubliceerd en daarmee was het International Journal of Driving Science een feit!

De eerste publicaties zijn:

  • The Driver Experience Under Extreme Lane Change Conditions door Joop Pauwelussen (onderzoeker bij HAN Automotive Research)
  • Development of On-road Automated Vehicle Simulator for Motion Sickness Studies door Juffrizal Bin Karjanto, onderzoeker van de TU Eindhoven

In The Driver Experience Under Extreme Lane Change Conditions onderzocht Joop Pauwelussen de mentale werkbelasting van een bestuurder in extreme slip situaties. Voor dit onderzoek heeft Pauwelussen gebruik gemaakt van testdata van 2 professionele testchauffeurs die met verschillende banden en verschillende snelheden een lane change manoeuvre hebben uitgevoerd. 

In On the road Automated Vehicle Simulator for Motion Sickness Studies onderzocht Karjanto in een mobiliteitslab de gevolgen van wagenziekte op de mens vooral wanneer ze worden blootgesteld aan horizontale horizontale krachten met lage frequentie terwijl ze deelnemen aan niet-rijdende activiteiten.