HAN en partners ontwikkelen support voor truck docking

Een Duits-Nederlands consortium werkt in het project VISTA - onder leiding van HAN Automotive Research - aan de ontwikkeling van een innovatief supportsysteem voor het aanlanden (in vaktaal 'docken' genoemd) van truck/trailercombinaties op distributiecentra. Dit blijkt een kritische schakel in het logistieke proces. Studenten van de Master Engineering Systems: Automotive Systems hebben meegewerkt aan dit project.

distributiecentrum

VIsion Supported Truck docking Assistant

Met support van Euregio Rijn-Waal zal het consortium in project VISTA toewerken naar een supportsysteem dat truckchauffeurs helpt met een snelle en schadevrije aanlanding. VISTA staat voor VIsion Supported Truck docking Assistant en richt zich op een oplossing op Technology Readiness Level 7. Hierbij wordt het systeem gedemonstreerd in de complexe praktijksituatie.

In welke behoefte voorziet VISTA?

Docken kan soms langer duren dan gewenst, waarbij filevorming kan ontstaan door een langdurig dockende voertuigcombinatie. Daarnaast is schade een regelmatig voorkomend probleem. Gerobotiseerde trucks zouden hierin verandering kunnen brengen, maar voorlopig bestaat het voertuigpark uit trucks die door chauffeurs worden bestuurd.

Daarom is er behoefte aan een systeem dat de nodige assistentie levert om docken efficiënt en schadevrij te laten verlopen. Wens is hierbij dat er geen enkele aanpassing nodig is aan bestaande trucks of trailers. Daarmee kan het systeem eenvoudig over het hele voertuigpark worden uitgerold.

Welke innovatie wordt ontwikkeld?

In VISTA ontwikkelt het consortium een vision systeem dat voertuigcombinaties met behulp van hooggeplaatste camera’s in real-time lokaliseert. Met behulp van deze locatie-informatie berekent het systeem wiskundig een set manoeuvres waarmee de voertuigcombinatie nauwkeurig kan docken.

Het systeem houdt rekening met de kinematische mogelijkheden van de voertuigcombinatie en met te vermijden obstakels. Op basis van het te volgen traject, berekent een speciaal algoritme – de padvolger – de gewenste voertuigbeweging en stuurhoek.

De informatie wordt via een gebruikersinterface doorgegeven aan de bestuurder. Die bestuurder blijft het voertuig zelf besturen, maar tijdens het docken volgt hij/zij de instructies van het supportsysteem.

De gebruikersinterface is een cruciaal onderdeel van het systeem. Het consortium hoopt dat de gebruikersinterface uiteindelijk via een app op bijvoorbeeld een smartphone vorm kan krijgen. Hoe dit er exact uit gaat zien is onderdeel van het onderzoek in VISTA.

Feestelijke kick-off

Op maandag 11 maart vond de feestelijke kick-off van project VISTA plaats op locatie van A.S. Watson in Heteren, het distributiecentrum van Kruidvat. Daar werden de genodigden tijdens een rondleiding op het terrein meteen geconfronteerd met een onderdeel van de business case voor VISTA: een LZV - een truck met dubbele trailer – had 7 minuten nodig voor het hele proces van docken.

Hoe kundig de bestuurder ook is, dergelijke voertuigen zijn achterwaarts zeer moeilijk te manoeuvreren. De VISTA-oplossing moet dergelijke tijden drastisch verminderen.

Interreg V A project

VISTA is een Interreg V A project met een budget van € 2,1 miljoen. Het VISTA consortium bestaat uit een brede groep van 13 partners, met onder andere innovatieve tech ondernemingen, aanbieders en eindgebruikers in de logistieke sector en enkele kennisinstellingen.

De consortiumpartners van VISTA zijn:

• Bricklog Deutschland GmbH & Co. KG
  • Coduct GmbH
  • HAN Automotive Research
  • Hochschule Rhein-Waal
  • intoEU
  • ICR3ATE Digital Makers Lab B.V.
  • Recreate B.V.
  • Track32
  • V-Tron GmbH
  • Diverse eigenaren van distributiecentra