Petje af voor studenten en docenten

Net als zovelen werk ik ook veel thuis. Heb ik een afspraak buiten de deur, dan combineer ik zoveel mogelijk. Het gevolg? Een soms wat overambitieuze agenda-uitdaging. Zo ook afgelopen donderdag.

Rob Verhofstad banner

De bijeenkomst in Nijmegen was nog niet helemaal afgelopen toen ik toch echt snel weg moest om niet al te laat in Arnhem te zijn voor mijn gastcollege voor de deeltijdcursus Circulaire Economie.

Genieten

Mijn 1e college sinds ik bij de HAN werk. De docenten Jaap Groot en Desmond Hulsteijn en 5 studenten van de groep zaten klaar in het lokaal, de overige studenten namen deel via Teams. Ik genoot van de bijeenkomst. Onderwijs geven is fantastisch. De interactie met studenten scherpt de gedachten, geeft energie en inspireert. Ik vroeg de studenten om me te helpen bij de manier waarop ik invulling geef aan mijn rol als hogescholen-vertegenwoordiger in het Top-team energietransitie en duurzaamheid. Dit kun je zo maar zien als een didactische truc om interactie uit te lokken. En zo was het oorspronkelijk misschien ook wel een beetje bedoeld, het leidde echter niet alleen tot interactie, maar ook tot erg goede en bruikbare input.

Wat me ook trof was de routine waarmee docenten en studenten werken in deze hybride onderwijsvorm. Docenten lopen rond met een grote verzameling aan kabeltjes om aan te kunnen sluiten op de verschillende systemen die er de laatste maanden zijn ingericht. Een student uit de groep nam zelf een camera mee om beter met de groep studenten thuis te kunnen verbinden. En de studenten thuis namen actief deel aan het college. Een voorbeeldbijeenkomst. Petje af voor de docenten die dag in dag uit op zoek zijn naar manieren om onderwijs te geven onder deze lastige omstandigheden. Het vraagt veel energie, creativiteit en uithoudingsvermogen. Ook petje af voor de studenten, die zich ook elke keer weer moeten aanpassen aan andere vormen en tijden van onderwijs.

Doe wat je kan, maar niet meer dan goed voor je is

Corona zorgde voor een grotere disruptie voor het hoger onderwijs dan iemand van ons ooit heeft meegemaakt. Het is zwaar, het is moeilijk en… het is nog niet voorbij. Houd vol. We vragen van niemand het onmogelijke. Doe wat je kan, maar niet meer dan goed voor je is. Voor iedereen geldt dat er nu ook zaken zijn waaraan we nu wat minder tijd en aandacht kunnen besteden. Door je eigen welzijn te bevorderen help je juist ook anderen.

Rob Verhofstad, voorzitter van het College van Bestuur, blogt met regelmaat over zaken die hem bezighouden en die hij meemaakt.