Game Sofia’s Smuggling daagt jongeren uit musea te bezoeken

Hoe maak je 8 musea rond de grens van Nederland en Duitsland aantrekkelijk voor jongeren? Met die vraag als leidraad werkten onderzoekers, docenten en studenten van het HAN-lectoraat Networked Applications mee aan de ontwikkeling van de multimedia game Sofia’s Smuggling: Cross-Border Hunt! Zo wordt een belangrijke groep jongeren en gamers op een vernieuwende wijze in contact gebracht met schilderijen, kunstwerken, figuren, artefacten en historisch erfgoed.

Musea Game Sofia's Smuggling Screenshot
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

Een innovatieve game ontwerpen met de wensen van de gebruiker als uitgangspunt. ‘Dat was voor ons lectoraat een ideale opdracht’, zegt Vera Lange. ‘Voor de musea was het werken met een game-app nieuw. In de co-creatie met jongeren kwamen we tot het verrassende inzicht dat hun interesse voor musea vaak wordt onderschat. Dat gebeurt door volwassenen, maar ook door henzelf.’ Vera begon als student aan het Interreg-project van de Euregio Rijn-Waal, dat leidde tot Sofia’s Smuggling: Cross-Border Hunt! Ze studeerde af op een onderdeel ervan en is nu als onderzoeker/docent User Experience (UX) Design werkzaam bij de Academie IT en Mediadesign van de HAN.

Musea Game Sofia's Smuggling

Jongeren en museumbezoek

Het begon allemaal in 2016 met de vraag van 4 Nederlandse en 4 Duitse musea in de grensregio’s Gelderland en Noordrijn-Westfalen. ‘We hebben veel onderzoek gedaan en hebben met ruim tweehonderd eerstejaars studenten Communication & Multimedia Design 2 keer de game-app getest’, vertelt Vera. Er zijn 5 HAN-studenten afgestudeerd op dit project en er hebben 3 stagiaires aan meegewerkt. De Hochschule Rhein-Waal bedacht het personage Sofia en haar zoektocht door de grensregio.

Beacons en AR

Vera werkte onder andere nauw samen met kunstmuseum Kurhaus. ‘Het museum stond overal voor open. De game hoefde zelfs niet over hun kunstcollectie te gaan. Jongeren vroegen zich bij de eerste test juist af waarom de kunst niet in de app was verwerkt. Nu speelt bijvoorbeeld het beschilderde plafond in het museum een rol. Dat gebeurt onder meer met Beacons, kleine apparaten die een bluetoothsignaal uitzenden naar de telefoon van de spelers.’ Bij andere spelelementen wordt gebruik gemaakt van Augmented Reality (AR). Zo is in Kasteel Hernen een interactieve schilderijengalerij gemaakt met portretten van de verschillende kasteelheren- en -vrouwen.

De game spelen

De multiplatform game Sofia’s Smuggling: Cross-Border Hunt! brengt de spelers naar de musea LVR-Archäologischer Park Xanten, Kasteel Hernen (Geldersch Landschap & Kasteelen),  Museum Goch, Museum Het Valkhof in Nijmegen, Museum Kurhaus Kleve, Museum Schloss Moyland, Het Vrijheidsmuseum in Groesbeek en het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem. De speler bepaalt zelf de volgorde van de spellocaties en kan de game spelen in het Nederlands, Duits en Engels.