Filmeducatie bij lerarenopleiding aardrijkskunde

Een goede aardrijkskundeles bevat veel meer dan kaarten, grafieken en feiten. Een docent moet eigenlijk ook een goede verhalenverteller zijn om de kennis die hij of zij wil overbrengen op leerlingen ook echt aan te laten komen. Verhalen in woorden en in beelden. Door studenten die worden opgeleid tot leraar aardrijkskunde in het eerste jaar ook te laten werken met film, ontdekken zij de kracht van het beeldverhaal. En worden ze hier vaardig in.

docent legt uit met wereldkaart

Kim Trouwborst

Lerarenopleider Kim Trouwborst: "Dat is eigenlijk de belangrijkste valkuil als je met studenten aan de slag gaat met filmeducatie; de vaardigheid van het filmen. In het begin hebben wij bij de opleiding de 'fout' gemaakt om te denken 'dit is een nieuwe generatie, dus die kunnen dat allemaal beter en gemakkelijker dan wij en die hebben dat allemaal al een keer gedaan. Sommigen, maar veel ook niet. Dus daar zijn we van teruggekomen. Je moet echt borgen dat alle studenten die vaardigheid van het maken van eenvoudige films ontwikkelen, want dat stelt hen later veel beter in staat om het beeldverhaal te gaan vertellen."

Webinar over filmeducatie

Trouwborst vertelt over de manier waarop bij de lerarenopleiding aardrijkskunde filmeducatie wordt toegepast in een webinar met de titel: "Hoe zet je wetenschapsfilm in jouw klas (VO) in?" Tijdens het Inscience festival. Hij laat daarin ook enkele filmproducten zien die zijn studenten in het eerste jaar hebben gemaakt.

Trots

Kijkers mochten vragen stellen aan Kim Trouwborst. Eén van die vragen: "Wanneer was je echt trots op je studenten?" Trouwborst: "Ik vind het altijd heel leuk als er verrassende elementen in zitten of als je de lol die de makers hebben gehad in de voorbereiding eraan af te zien is. Ook zo'n moment van trots is als studenten lukt om vervolgens het verhaal heel boeiend te vertellen en dat de beelden daar echt krachtig bij werken. (...) Heel leuk is ook als we aan het einde van die module afsluiten met ons eigen filmfestival in de LUX, waarbij de filmproducten van de studenten echt op het grote doek te zien zijn en docenten als een echte vakjury de films beoordelen. Dat is misschien nog wel het allerleukste en ook de grootste beloning voor de studenten."