Aftrap campagne Niet Alleen: Duurzaamheid is leuk, hip en uitdagend!

In je studententijd heb je genoeg aan je hoofd. Je ontdekt de stad, maakt vrienden, moet tijdig op je bijbaan verschijnen en, o ja, ook nog studeren. Is het dan heel gek dat iets als duurzaamheid ergens eenzaam onderaan je prioriteitenlijstje bungelt?

studenten concentreren op gesprek

Natuurlijk niet. Sterker nog: daar hebben de zelf ook studerende medewerkers van HAN Green Office nu juist alle begrip voor. Precies daarom bedachten ze de campagne Niet Alleen, die 26 oktober van start gaat. Desi van Woerkom is coördinator community & communicatie bij HAN Green Office en werkte samen met het communicatieteam aan de campagne.

Desi, duurzaamheid is niet het meest sexy onderwerp bij studenten. Hoe komt dat?

“Veel studenten denken bij duurzaamheid nog steeds aan bomenknuffelaars of alternatievelingen die hun eigen water zuiveren. Daarnaast merk je dat er vrij negatief sentiment rondom het onderwerp bestaat. Duurzaamheid is toch een soort schuldvraag geworden: ‘Je eet geen vlees, maar je gaat wél vliegen?’ Dat irriteert mensen en vervolgens doen ze niet meer mee, juist nu we iedereen zo hard nodig hebben. Bij HAN Green Office zijn we ervan overtuigd dat dat beeld anders moet.”

Desi van Woerkom, HAN Green Office

Hoe gaat de nieuwe campagne Niet Alleen daarvoor zorgen?

“Wij begrijpen heel goed dat je als student honderdduizend dingen aan je hoofd hebt. Wie zijn wij dan om jou te vertellen dat je in je persoonlijke leven perfect duurzaam bezig moet zijn? Maar dat is nou precies de bedoeling van de campagne: je hoeft helemaal niet alles perfect te doen om toch een bijdrage te leveren. Je kunt het juist helemaal op jouw manier doen. En dat kan op hele andere manieren dan je misschien denkt.”

Noem eens wat voorbeelden?

“Bij duurzaamheid denk je al snel aan veganistisch eten, alle plastic mijden en zo kort mogelijk douchen. Er zijn ook andere zaken, bijvoorbeeld sociale duurzaamheid, waar je je bezig kunt houden met gelijkheid of LGBTQ-rechten. Dan kun je dus nog zo’n autoverslaafde vleeseter zijn: ook dán ben je duurzaam bezig. Duurzaamheid is een enorm breed begrip. Jezelf uitdagen, een netwerk opbouwen, kennis overbrengen: dat heeft er allemaal mee te maken. Geloof me, duurzaamheid is leuk, hip en uitdagend.”

Hoe zit het dan met die traditionele, ecologische duurzaamheid waar je als eerste aan denkt?

“Natuurlijk, zaken als zonnepanelen zijn ook een onderdeel van duurzaamheid. Maar bij deze campagne gaat het meer om het kijken naar welke waarden jij nastreeft als student. Wat is voor jou nu echt belangrijk voor een betere wereld? Hoe kun je op jouw manier een bijdrage leveren met iets waar je goed in bent? Is dit dat iedereen in goede gezondheid kan leven? Dan focus je je daarop. Of verzin jij met je communicatieskills een gave campagne die zich richt op duurzaamheid? Super! Wij willen juist de punten eruit halen waarmee studenten zichzelf kunnen ontwikkelen.”

Maar stel: je zet je als student in voor LGBTQ-rechten. Dan is het, neem ik aan, niet de bedoeling dat je lak hebt aan andere soorten duurzaamheid.

“Natuurlijk niet. Een betere wereld begint altijd nog bij jezelf. We willen studenten vooral aanmoedigen iets duurzaams te doen in hun eigen vakgebied, iets dat hén interesseert en waar zij blij van worden. En vooral: dat je het met z’n allen moet doen. Daarom is de slogan ook: ‘Duurzaamheid, dat doe je niet alleen’. Zo prikkelen we studenten en wordt duurzaamheid iets leuks en spannends. Een uitdaging die we met z’n allen aan gaan.”

Hoe gaat de campagne er in de praktijk precies uitzien?

“Concreet komen overal op de HAN teksten over duurzaamheid te hangen. Ook gaan we ons actief laten zien op social media. We gaan columns schrijven, posters laten drukken en er komt een brand video aan over wat we nou precies doen. De bedoeling van de campagne is ook om studenten op te roepen om lid te worden van Green Office.

Wat is daar precies de meerwaarde van?

“Dat heeft weer alles te maken met onze overtuiging dat duurzaamheid iets is dat je niet alleen doet. Als student kun je je aansluiten bij één van onze teams, waar we allemaal toffe ideeën bedenken en uitvoeren. Je kunt actief lid worden van team Campagne, team Events of team Onderwijs of je wordt ‘gewoon’ lid en geniet mee van activiteiten en borrels. Het is gratis. Door lid van ons te worden hou je je ook heel duidelijk bezig met duurzaamheid. Door dus iets te doen wat bij jou past.”

Stel, de campagne loopt een paar jaar. Wat zou dan het ideale einddoel zijn?

“Dat we actief de boodschap hebben verspreid dat duurzaamheid veel meer is dan de meeste mensen denken. Dat plastic gebruiken niet ineens verboden is terwijl de hele supermarkt er vol mee ligt. Maar dat we studenten straks ook geïnformeerd het werkveld insturen als toekomstbestendige professionals. Het zou heel mooi zijn als jij straks binnen je studie of toekomstige baan de wereld een klein beetje mooier kan maken. Op wat voor manier dan ook.”

Campagnebeeld HAN Green Office 'Niet Alleen'