studenten in lounge ruimte

Lectoraat Volwaardig Leven met Autisme

Beter leren door beter slapen: “Soms is geruststellen al voldoende”

Te laat komen, moe en geïrriteerd zijn. Leerkrachten op het voortgezet speciaal onderwijs (vso) zien deze gevolgen van slaapproblemen bij leerlingen met autisme. Hoe helpen leerkrachten de slaapproblemen verminderen? Met de slaapinterventie uit het onderzoeksproject Beter Leren door Beter Slapen.

HAN Redactie
0d57c0ac-0cff-11ee-8d6f-02565807075b Volwaardig-leven-met-autisme_Beter-leren-door-beter-slapen_header_2023
Lectoraat Volwaardig Leven met Autisme

Gebruik de handleiding 'Leef je eigen leven'

Leef je eigen leven! De motivatie voor mensen met autisme om mee te doen. Wil jij als professional de cursus ‘Leef je eigen leven’ aanbieden? Download de handleiding. Dat is gratis. Lees verder over het ontstaan, de ontwikkelaars en enthousiaste deelnemers.

HAN Redactie
3256c535-8d0e-11ee-bef2-231754cacc6a 3 mensen in gesprek. Een foto met daarop de handleiding Leef je eigen leven, onderdeel van het project Capability College, Volwaardig Leven met Autisme
Lectoraat Volwaardig Leven met Autisme

Studenten en onderzoekers houden elkaar scherp

Onderwijs, onderzoek en werkveld. Ze zijn bij de HAN onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zo ook bij de voltijdopleiding Social Work, waar ze in het profiel Zorg intensief samenwerken met lectoren en onderzoekers. “We sluiten aan bij waar de studenten mee bezig zijn.”

3b889082-0ce6-11ee-8b0a-02565807075b

Van behandelaar naar onderzoeker

“Als je een beperking hebt of van de norm afwijkt, kan dat eenzaam zijn. Dat zou niet zo moeten zijn”, vindt Rosa van Doormaal. Zij startte per 1 september als promovenda bij het Lectoraat Volwaardig Leven met Autisme bij het project ‘Enactive Mind Autisme: van denkwijze naar werkwijze’.

HAN Redactie
59020322-0cfb-11ee-8a49-02565807075b Portretfoto van promovenda Rosa van Doormaal. Zij doet promotieonderzoek bij het project Enactive Mind Autisme. Op de foto heeft ze rood haar, krullen, draagt een bril en zit met blauwe trui in een stoel.
Lectoraat Volwaardig Leven met Autisme

Collega of student met autisme: het kan gewoon

Niet alleen meedoen, maar er ook écht bij horen. Op de werkvloer en in het onderwijs. Dat is waar deelnemers van het symposium ‘Volwaardig leren en werken met autisme’ het vandaag over hebben. Een middag vol emotionele ervaringsverhalen en inspirerende workshops.

Marleen de Roo
3cb58290-0cf9-11ee-8603-02565807075b Symposium Lectoraat Volwaardig leven met autisme, juni 2022 sfeerbeeld.

Ontwerp je eigen leven

Sinds 2020 loopt het promotieonderzoek Design Your Life van HAN-onderzoeker Thijs Waardenburg. Samen met collega-onderzoekers, studenten van de HAN en studenten van de Universiteit Twente ontwikkelt Thijs een methode en toolbox waarmee autistische jongvolwassenen zelf oplossingen kunnen ontwikkelen voor dingen waar ze tegenaan lopen.

Justine van den Berg
374493 Afbeelding van het prototype Dsign Your Life
Lectoraat Volwaardig Leven met Autisme

Een vernieuwende kijk op autisme: uitgaan van betekenisvol leven

Het Lectoraat Levensloopbegeleiding bij Autisme (LLbA) heeft een nieuwe naam: Volwaardig Leven met Autisme (VLmA). Achter deze naam ook een nieuwe visie.

Marleen de Roo
groep volwassenen die elkaars hand kruiselings vasthouden

Design Your Life: technologie voor jongeren met autisme

Het HAN-project Design Your Life helpt jongeren met autisme in het samenstellen en toepassen van hun eigen, op maat gesneden ondersteunende technologie. Projectleider Maurice Magnée: ''Het gaat bij Design Your Life ook om de vraag of deze technologie de zelfredzaamheid en eigen regie van de jongeren versterkt.”

Maurice Magnée met robot