studenten in lounge ruimte

Lectoraat Ethiek van verbinding met Mensen met een Verstandelijke Beperking

Sociaal werkers zijn essentieel voor leefbare samenleving

Stijgende zorgkosten, lange wachtrijen in de hulpverlening, tekort aan personeel. Als je het nieuws leest, lijkt de behoefte aan sociaal werkers groter dan ooit. In gesprek met een student, docent en lector over de vraag: wat heeft de sociaal werker van de toekomst nodig?

HAN Redactie
ff2a8460-0cfe-11ee-9425-02565807075b Vrouwelijke studenten HAN International-Social-Work volgens een creatief vak drama op de HAN, Kapittelweg 33
Lectoraat Ethiek van verbinding met Mensen met een Verstandelijke Beperking

Studenten en onderzoekers houden elkaar scherp

Onderwijs, onderzoek en werkveld. Ze zijn bij de HAN onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zo ook bij de voltijdopleiding Social Work, waar ze in het profiel Zorg intensief samenwerken met lectoren en onderzoekers. “We sluiten aan bij waar de studenten mee bezig zijn.”

3b889082-0ce6-11ee-8b0a-02565807075b
Lectoraat Ethiek van verbinding met Mensen met een Verstandelijke Beperking

Sociale rechtvaardigheid voor mensen met een verstandelijke beperking

Ruim anderhalf jaar geleden begon Anja Zimmermann aan haar promotieonderzoek. Ze bekijkt de rol van ‘art-based communities’. Hoe bevorderen ze een sociaal rechtvaardigere samenleving voor mensen met een verstandelijke beperking? Wat levert haar studie tot nu toe op? We spraken haar opnieuw.

432608 Tekening gemaakt in de art-based community
Lectoraat Ethiek van verbinding met Mensen met een Verstandelijke Beperking

STERKplaats op de HAN: niet meer weg te denken

Wat hebben we geleerd van bijna 2 jaar STERKplaats Nijmegen op de HAN? Op deze bijzondere plek volgen mensen met een verstandelijke beperking de opleiding STERK, een 3-jarig leer-werktraject tot ervaringsdeskundige. We blikken terug op de opstartfase.

Marleen de Roo
488ebaec-0cf8-11ee-b54f-02565807075b STERKplaats, Handreiking Jaheed
Lectoraat Ethiek van verbinding met Mensen met een Verstandelijke Beperking

STERKplaats Nijmegen is niet meer weg te denken

Hoe is de eerste periode verlopen vanaf de feestelijke ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst? Samen met HAN-lector Maaike Hermsen, STERKplaats-coach Marjolijn van Batenburg en STERKstudent Rob Jacobs halen we anekdotes op, denken we na over de toekomst en doen we een belangrijke oproep.

Filip Wilmsen
295e5fde-0cf2-11ee-a928-02565807075b STERKplaats Kapittelweg 33, STERKstudent en student Social Work werken samen.
Lectoraat Ethiek van verbinding met Mensen met een Verstandelijke Beperking

In Goeden Doen: betere zorg door te luisteren naar ieders inner beliefs

Mensen met een verstandelijke beperking wil je zo goed mogelijk ondersteunen. Daarbij is het niet alleen belangrijk te luisteren naar hun wensen en behoeften, ook de normen en waarden van hun naasten en zorgprofessionals tellen mee.

HAN Redactie
d935d974-0cf1-11ee-ad09-02565807075b Twee vrouwen aan tafel met laptop, verstandelijke beperking
Lectoraat Ethiek van verbinding met Mensen met een Verstandelijke Beperking

Op naar een kleurrijke samenleving met art-based communities

Mensen met een verstandelijke beperking leven vaak in sociaal isolement. Hoe kunnen zij gelijkwaardiger deelnemen aan de maatschappij, en daarmee kansen op een autonomer leven benutten? ‘Art-based communities’ zijn voor deze mensen wellicht een belangrijke stap richting sociale rechtvaardigheid.

Verfkwasten voor schilderdoek
Lectoraat Ethiek van verbinding met Mensen met een Verstandelijke Beperking

"Zodat het voor iedereen iets moois oplevert"

Feestelijke ondertekening van de samenwerking STERKplaats Nijmegen op de HAN Campus door afgevaardigden van LFB, HAN University of Applied Sciences (HAN), Pluryn, Siza en Zelfregiecentrum Nijmegen zorgt voor 6 leer/werkplekken voor studenten met een verstandelijke beperking.

Filip Wilmsen
Studenten studeren in studiecentrum en maakt notitie, van bovenaf
Lectoraat Ethiek van verbinding met Mensen met een Verstandelijke Beperking

wat vinden mensen met een verstandelijke beperking zelf belangrijk?

Hoe zorgen we ervoor dat mensen met een verstandelijke beperking gezien en erkend worden in wie ze zijn? En wat vinden zij zélf belangrijk? Dat zijn centrale vragen voor lector Maaike Hermsen.

null

Wijkgericht werken in WijKringen

Hoe versterk je het sociale netwerk voor mensen met bijvoorbeeld een verstandelijke beperking die ondersteuning nodig hebben? Deelnemers aan een WijKring vergroten hun sociale netwerk in de wijk. De HAN deed onderzoek en schreef samen met partners de handleiding ‘In verbinding met de wijk’.

null