Verbinders in onderwijsinnovatie

Onderwijsondersteuners verbinden onderwijs en technologie. Ze helpen teams en instellingen bij digitale vernieuwing. Samen met partners ontwikkelde iXperium een competentieprofiel dat laat zien hoe deze professionals bijdragen aan duurzaam en toekomstgericht onderwijs.
Competentieprofiel als houvast
Hun rol groeit, maar taken en verwachtingen zijn vaak niet scherp omschreven. Daarom ontwikkelde iXperium, samen met partners van de Gelderse Professionaliseringsagenda, het competentieprofiel ‘Ondersteunen van onderwijsinnovatie met ict’. Dit profiel is gebaseerd op literatuur, gesprekken met experts en validatie door professionals. Het biedt duidelijkheid én flexibiliteit: instellingen kunnen het aanpassen aan hun eigen context.
Drie taakdomeinen en persoonsgebonden competenties
Het profiel beschrijft drie taakdomeinen: onderwijsontwikkeling, professionalisering en organisatieontwikkeling. Afhankelijk van de functie kan de onderwijsondersteuner zich richten op één of meerdere domeinen. Daarnaast zijn er twee persoonsgebonden competentiedimensies: digitale geletterdheid en professioneel handelen. Samen maken ze duidelijk welke kennis, vaardigheden en houding nodig zijn om onderwijsinnovatie te versterken.
Randvoorwaarden voor succes
De impact van de onderwijsondersteuner hangt sterk af van de positie binnen de organisatie. Essentieel zijn een duidelijke plek in teams en processen, voldoende mandaat en tijd, en samenwerking met verschillende disciplines. Als die randvoorwaarden op orde zijn, kunnen onderwijsondersteuners echt verschil maken. Ze verbinden visie met praktijk en zijn daarmee sleutelfiguren in duurzame digitalisering van het onderwijs.
Meer weten?
Wil je het hele competentieprofiel bekijken of aan de slag met werkvormen en professionalisering? Je vindt het profiel en de onderlegger via de website van iXperium:
Daar staan ook andere profielen, zoals docentcompetenties en leidinggeven aan digitale transformatie