Masterclass over laadplein vrachtwagens

Masterclass over laadplein voor vrachtwagens een succes: ‘Het is cruciaal om samen te werken’

Headerbeeld MC Laadinfra

Het project Charging Energy Hubs werkt aan lokale, slimme energiesystemen om de logistieke sector te verduurzamen. Onlangs was een eerste masterclass over een belangrijk onderdeel: het DC-laadplein.

Eerste masterclass

Het zijn vragen waar tijdens de Masterclass DC-laadinfrastructuur in Arnhem onlangs een antwoord op werd gegeven. Deze masterclass — de eerste van in totaal acht — is onderdeel van het project Charging Energy Hubs dat de uitrol van laadinfrastructuur voor de logistiek wil versnellen. Vanwege de klimaatdoelstellingen en de komst van zero-emissiezones wordt het namelijk steeds belangrijker om over te stappen naar elektrische voertuigen.

De masterclasses zijn een samenwerking tussen Connectr Energy InnovationHAN University of Applied Sciences en SEECE met steeds wisselende partners over verschillende onderwerpen op het terrein van de energietransitie. 

“Uiteindelijk is voor ons als bedrijf het belangrijkste dat we toegang krijgen tot meer energie, zodat we door kunnen met het verduurzamen van het transport voor onze klanten.

Laadplein voor veertig vrachtwagens

Alleen blijkt dat in de praktijk nog niet zo eenvoudig, weet ook Arend-Jan Costermans. Hij is KAM-manager bij Van Berkel Groep en één van de deelnemers van de masterclass. Het Brabantse bedrijf wil graag in Veghel een laadplein realiseren voor veertig vrachtwagens en op termijn ook het vervoer over water verduurzamen. Daar is elektriciteit voor nodig, maar vanwege de netcongestie is het gecontracteerd vermogen van de huidige aansluiting niet te verhogen. 

“Over het algemeen zie je dat de problematiek wel meevalt als je maar enkele elektrische vrachtwagens wilt opladen. Worden het er meer dan een stuk of zes, dan wordt het spannend”, zegt Costermans. “De techniek is vrij nieuw en de implementatie is in praktijk vaak weerbarstig. Je hebt met veel partijen te maken, zoals netbeheerders, gemeentes, laadpaalleveranciers, installateurs, batterijleveranciers, EMS-leveranciers, Charge Point Operators en energieleveranciers. Dat maakt de realisatie van een laadplein behoorlijk complex.”
 

Een deel van de masterclass DC-Laadinfrastructuur werd gegeven in het Testlab van ElaadNL op Cleantech Park Arnhem
Een deel van de masterclass DC-Laadinfrastructuur werd gegeven in het Testlab van ElaadNL op Cleantech Park Arnhem

Charging Energy hub Veghel

Daarom heeft Van Berkel de hoop gevestigd op de windturbines die in de buurt worden geplaatst. Onderzocht wordt of daar een energiehub te realiseren valt: een systeem waarbij duurzame energie lokaal wordt opgewekt, opgeslagen én verbruikt. Met windturbines en zonnepanelen om groene energie op te wekken en één of twee laadpleinen voor het opladen van vrachtwagens en bouwmaterieel. Daarnaast kan de energie direct gebruikt worden door bedrijven in de buurt en worden electrolysers getest voor de productie van waterstof. 

Er wordt nu binnen het project Charging Energy Hubs onderzoek gedaan naar de mogelijkheden in Veghel. “Het is vooral de vraag hoe alles aan elkaar gekoppeld kan worden en wat hierin juridisch mogelijk is. Uiteindelijk is voor ons als bedrijf het belangrijkste dat we toegang krijgen tot meer energie, zodat we door kunnen met het verduurzamen van het transport voor onze klanten.” 
 

Human Capital Agenda

De energiehub in Veghel is één van de tien ‘werkpakketten’ van het project Charging Energy Hubs, mogelijk gemaakt door het Nationaal Groeifonds. De masterclass over DC-laadinfra valt weer onder het werkpakket Human Capital. Want niet alleen zijn er technische uitdagingen om tot slimme, lokale energiesystemen te komen, ook moeten er voldoende mensen zijn om de hubs en laadpleinen te bouwen en onderhouden. 

“Om de uitdagingen van de energietransitie aan te kunnen én voor een versnelling van de transitie te zorgen, is het cruciaal om samen te werken.

Vernieuwing opleidingsaanbod

Daarom wordt onder leiding van Carl de Ruiter onder meer gewerkt aan het vernieuwen van het opleidingsaanbod. “Dat moet beter aansluiten bij de competenties die nodig zijn”, zegt de projectleider. “Het lastige is dat nog onduidelijk is welke competenties dat precies zijn. Dat analyseren we nu eerst. Tegelijkertijd brengen we bedrijven en onderwijsinstellingen bij elkaar, bijvoorbeeld via de masterclasses. Zodat de vertraging die er altijd zal zijn tussen de behoefte van de markt en het onderwijsaanbod, zo kort mogelijk wordt door de relaties die worden opgebouwd.”

Verbinding met onderwijs

Ook wordt de kennis, kunde en behoeften die worden verzameld in het project door de projectleider teruggekoppeld richting het onderwijs. De link met het onderwijs vanuit het project is namelijk sterk. De Ruiter is in dienst van ACE Mobility, het expertisecentrum dat samenwerking stimuleert tussen automotive opleidingen van de Fontys Hogeschool en de HAN én bedrijven uit de automotive en mobiliteitssector. Een andere kartrekker binnen het werkpakket Human Capital van Charging Energy Hubs is SEECE, het expertisecentrum waarin onderwijsinstellingen en bedrijven samenwerken aan een duurzaam en betrouwbaar energiesysteem. 

Masterclass DC-Laadinfra in het Connectr Shared Office op Cleantech Park Arnhem
Masterclass DC-Laadinfra in het Connectr Shared Office op Cleantech Park Arnhem

Samenwerken

“Om de uitdagingen van de energietransitie aan te kunnen én voor een versnelling van de transitie te zorgen, is het cruciaal om samen te werken”, zegt De Ruiter. “Elke organisatie brengt daarin zijn eigen expertise mee. ACE heeft veel ervaring met het opstellen en uitvoeren van een Human Capital Agenda. In het project TALCOM creëerden automotive bedrijven, organisaties en onderwijsinstellingen samen een leeromgeving en -cultuur, waarin werkgevers in de automotive industrie en mbo-, hbo- en wo-opleidingen intensief samenwerken en van elkaar leren. In SEECE werken partijen al vanaf 2013 aan meer en goed opgeleide professionals. Zo is er het Operational Network Program voor havisten met Alliander en een speciaal leerwerktraject voor statushouders. In Charging Energy Hubs werken we samen met het ROVC in Ede aan de ontwikkeling van een eendaagse workshop voor potentiële zij-instromers, zodat mensen kunnen ruiken aan het werk dat nodig is voor het realiseren van een laadplein.” 

De samenwerkingen en masterclasses hebben uiteindelijk als doel om op niet al te lange termijn voldoende mensen te hebben, die binnen de energietransitie aan het werk zijn. Zodat er straks niet alleen een oplossing klaarligt voor bedrijven die hun transporttak willen verduurzamen, maar er óók mensen zijn die de oplossing kunnen realiseren. 

Volgende masterclass

De eerstvolgende masterclass vanuit Charging Energy Hubs zal kort na de zomervakantie plaats vinden. Iedere geïnteresseerde is welkom. Houd de website van Charging Energy Hubs in de gaten om op de hoogte te blijven.