Post-hbo cursus

Werken met gesprekskaarten Waarde van Welzijn

Gesprekskaartjes waarde van welzijn1

Ben jij actief in het brede sociaal domein? Ben je op zoek naar handvatten voor verdieping van je gesprek met studenten, vrijwilligers en bewoners in jouw eigen praktijk vanuit een waarderende insteek? Waarbij het perspectief van de persoon centraal staat?

Dan is deze korte cursus over het werken met de tool gesprekskaarten Waarde van Welzijn aan de hand van een narratieve benadering misschien iets voor jou.

In het kort

2 dagen DuurStart: 20-09-2024 van 10.00-16.00 uur en Online terugkomdag 09-10 van 10.00-12.00 uur
    10 uur Studiebelasting
    8 uurContacturen
    In aanvraagAccreditatieRegisterplein
    € 250,-Kosteninclusief: een set met de gesprekskaarten Waarde van Welzijn (tool) & schriftelijke handreiking voor toepassing van de tool

Belangstelling voor deze cursus?

Meld je dan aan via onze webshop.

Voor wie

Professionals en vrijwilligers in het brede sociaal domein. Docenten die professionals opleiden in het sociaal domein.

Toelating/voorwaarden

Je bent in het bezit van een hbo-diploma en werkzaam binnen het sociaal domein.

Programma & werkwijze

Het verhaal (narratief) van mensen staat centraal bij de gesprekskaarten Waarde van Welzijn, waarbij de persoon zelf bepaalt wat er verteld wordt. Met de gesprekskaarten sluit je aan op waarden en voer je een gesprek over betekenisgeving. Daarnaast maken de gesprekskaarten inzichtelijk wat steunend en belemmerend is in het realiseren van dat wat waardevol gevonden wordt. Dat kunnen factoren zijn die meer aan de persoon gekoppeld zijn, zoals een talent of een beperking. Maar ook factoren uit de omgeving, zoals beleid of stigma.

Je leert de gesprekskaarten Waarde van Welzijn te gebruiken met aandacht voor toepassingen in verschillende settingen zoals begeleidingsgesprekken met vrijwilligers, maatschappelijke diensttijd, welzijn op recept, studie coaching, herstel ondersteunende zorg en algemene verkenningen van de leefwereld van een individu of groep. De cursus biedt theorie van een narratieve benadering van gesprek, we gaan aan de slag met de basishouding en gesprekstechnieken.

In de cursus is veel aandacht voor hoe je de gesprekkaarten kan toepassen in jouw eigen praktijk. Je ontvangt praktische tips over hoe je aan de slag kan gaan met de gesprekkaarten van Waarde van Welzijn en welke aandachtspunten daarbij zijn, zoals omgaan met privacy.

Aan het einde van de lesdag weet je hoe je de tool kan toepassen. Wanneer je in de eigen praktijk met de tool aan de slag gaat, kun je vanuit de opgedane ervaring gebruik maken van de terugkombijeenkomst. Deze is bedoeld om ervaringen te delen en vragen te stellen aan docent en ervaren praktijkprofessionals.

Programma lesdag (6 uur)

• Kennismaken, aandacht voor leerbehoeftes en toelichting op programma
  • Introductie: Gesprekskaarten Waarde van Welzijn
  • Theorie en oefening: voor een narratieve benadering van gesprek
  • Koffiepauze
  • Aan de slag met de gesprekkaarten
  • Reflecteren en leren
  • Pauze
  • Plenaire terugkoppeling
  • Tips en aandachtspunten voor toepassingen in je praktijk

Door wie

De cursus wordt aangeboden door ervaren praktijkprofessionals en een HAN docent.

Meer over de gesprekskaarten 'Waarde van Welzijn'

De gesprekskaarten Waarde van Welzijn richten zich op het zo breed mogelijk verkennen van wensen en mogelijkheden van de gesprekspartner. De kaarten nodigen de gesprekspartner uit aan te wijzen welke thema’s of domeinen voor zichzelf van belang zijn. Zo krijgt de gesprekspartner inzicht in:

• Mogelijkheden (capabilities) die hij/zij waardevol vindt (in het leven) en wensen die hij/zij daarin heeft;
  • De samenhang tussen zijn/haar wensen en mogelijkheden;
  • Omstandigheden die zijn/haar wensen en mogelijkheden beïnvloeden.

Dit inzicht is waardevol op zichzelf, maar kan ook helpen om keuzes te maken in ontwikkelpunten, vragen of ondersteuningsbehoefte.

Gesprekskaartjes Annica

Maatwerk en incompany trajecten

De post-hbo trainers van Academie Mens en Maatschappij (HAN) staan met beide benen in het onderwijs en de praktijk. Weten wat er speelt in jouw dagelijkse praktijk, dat vinden we belangrijk. Net als meedenken over verbeteringen en oplossingen. Ben je benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen op het gebied van maatwerk of incompany trajecten in het sociale domein? Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek met een van onze adviseurs: (024) 351 10 83 of info.llo.amm@han.nl

Inspiratie opdoen? Bekijk de maatwerkflyer en lees over de organisaties die onze maatwerk of incompany trajecten inzetten in hun organisatie.

studenten op straat met kaartjes in hand

Aanmelden voor deze korte cursus gaat via onze webshop.

Snel antwoord

Vragen over een post-hbo training, cursus of opleiding?
We helpen je graag verder.

Werkdagen: 9.00 tot 16.30 uur

Liever bellen?