Post-hbo cursus

Gesprekskaarten Waarde van Welzijn in praktijkgericht onderzoek

Gesprekskaartjes waarde van welzijn1

Ben jij als ontwikkelaar en/of onderzoeker op zoek naar een toegankelijke en kwalitatieve werkwijze om zo breed mogelijk verhalen op te halen van mensen in hun eigen leefwereld? Dan is het narratieve instrument Gesprekskaarten Waarde van Welzijn en het analyse model misschien iets voor jou.

De gesprekskaarten Waarde van Welzijn zijn gebaseerd op de Capability benadering.

In het kort

1 dagDuurData: 4 oktober 2024
    10 uurStudiebelasting
    8 uurContacturen
    In aanvraagAccreditatieRegisterplein
    € 250,-KostenInclusief: set met de gesprekskaarten Waarde van Welzijn (Nederlandse versie van de tool) & handreiking voor toepassing van het instrument en analysefase in praktijkgericht onderzoek

Belangstelling voor deze cursus?

Meld je dan aan via onze webshop

Voor wie

Professionals, ontwikkelaars, beleidsmedewerkers, praktijkonderzoekers in het brede sociaal domein.

Toelating/voorwaarden

Je bent in het bezit van een HBO-diploma of HBO + diploma en werkzaam binnen het sociaal domein.

Programma & werkwijze

De gesprekskaarten Waarde van Welzijn bieden handvatten voor het ophalen van verhalen van bijvoorbeeld studenten, vrijwilligers, bewoners met verschillende sociaal demografische achtergronden, in het kader van narratief of kwalitatief onderzoek. Het instrument is toepasbaar in het Nederlands, Engels en er is ook een Oekraïense vertaling beschikbaar. De gesprekskaarten kunnen worden gebruikt in algemene verkenningen van de leefwereld van individuen of groepen. De gesprekskaarten richten zich op het zo breed mogelijk verkennen van wensen en mogelijkheden van de gesprekspartner over hetgeen de persoon waardevol vindt in het leven. Ze geven inzicht in de samenhang tussen wensen en mogelijkheden en de omstandigheden die deze wensen en mogelijkheden beïnvloeden. De gesprekskaarten zijn gebaseerd aan de Capability benadering van Amartya Sen en Martha Nussbaum.

De tool is goed in te zetten in verkennend- en actieonderzoek, eventueel i.s.m. andere professionals en vrijwilligers. De cursus biedt je kennis over het achterliggend theoretisch denken van het instrument en praktische handvatten voor toepassingen in jouw praktijk in uitvoerend praktijkgericht onderzoek en de analyse van je data. We delen voorbeelden van verschillende onderzoeken waarin de gesprekskaarten zijn toegepast en geven tips voor het toepassen in jouw eigen context.

Programma lesdag

• Kennismaken, aandacht voor leerbehoeftes en toelichting op programma
  • Introductie op de gesprekskaarten Waarden van Welzijn: een onderzoeksinstrument ontwikkeld in de praktijk.
  • Het achterliggend denken: theorie van de Capability benadering.
  • koffiepauze
  • Ervaren van het instrument: zelf oefenen gebruik van gesprekkaarten
  • Reflecteren en leren: interviewer, respondent en observator
  • Lunchpauze
  • Introductie op model voor analyse
  • Trends ontdekken en komen tot profielen.
  • Tips en aandachtspunten voor toepassingen in je praktijk vanuit het werkveld

Door wie

De cursus wordt aangeboden door ervaren praktijkprofessionals en HAN docent- onderzoeker i.s.m. het Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit.

Meer over de gesprekskaarten 'Waarde van Welzijn'

De gesprekskaarten Waarde van Welzijn richten zich op het zo breed mogelijk verkennen van wensen en mogelijkheden van de gesprekspartner. De kaarten nodigen de gesprekspartner uit aan te wijzen welke thema’s of domeinen voor zichzelf van belang zijn. Zo krijgt de gesprekspartner inzicht in:

• Mogelijkheden (capabilities) die hij/zij waardevol vindt (in het leven) en wensen die hij/zij daarin heeft;
  • De samenhang tussen zijn/haar wensen en mogelijkheden;
  • Omstandigheden die zijn/haar wensen en mogelijkheden beïnvloeden.

Dit inzicht is waardevol op zichzelf, maar kan ook helpen om keuzes te maken in ontwikkelpunten, vragen of ondersteuningsbehoefte.

Gesprekskaartjes Annica

Aanmelden voor deze korte cursus gaat via onze webshop.

Maatwerk en incompany trajecten

De post-hbo trainers van Academie Mens en Maatschappij (HAN) staan met beide benen in het onderwijs en de praktijk. Weten wat er speelt in jouw dagelijkse praktijk, dat vinden we belangrijk. Net als meedenken over verbeteringen en oplossingen. Ben je benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen op het gebied van maatwerk of incompany trajecten in het sociale domein? Neem contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek met een van onze adviseurs: (024) 351 10 83 of info.llo.amm@han.nl

Inspiratie opdoen? Bekijk de maatwerkflyer en lees over de organisaties die onze maatwerk of incompany trajecten inzetten in hun organisatie.

studenten op straat met kaartjes in hand