Fair Health

Studenten Talent Academy zetten hun tanden in mondzorgproject

Groepsfoto talent academy mondzorgproject definitieve versie
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

Hoogwaardige mondzorg tegen een gereduceerde prijs? Klinkt interessant. Toch melden relatief weinig bewoners uit de wijk Presikhaaf zich aan bij de Academische Kliniek voor Mondzorg Arnhem. Studenten van de HAN Talent Academy onderzoeken wat nodig is om hen over de drempel te helpen.

Een halfjaarlijkse check-up van het gebit, of elke 3 maanden een bezoek aan de mondhygiënist: dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Mondzorg is immers best prijzig. Bovendien moet je maar net weten dat een goede mondhygiëne van invloed is op je gezondheid. Bewoners in de wijk Presikhaaf – een wijk waar relatief veel mensen wonen in een lage sociaaleconomische positie – lopen de deur dan ook niet plat bij mondzorgklinieken, waaronder de Academische Kliniek voor Mondzorg Arnhem (AKMA). Een gemiste kans. Voor de bewoners zelf. En voor de kliniek, die staat te springen om meer patiënten.

Maximaal bereik

Om de toegankelijkheid van mondzorg in Presikhaaf te vergroten en de AKMA onder de aandacht te brengen, is dit jaar een mondzorgproject op touw gezet. Een samenwerking van het lectoraat Voeding, Diëtetiek en Leefstijl, de opleiding Mondzorgkunde en het associate lectoraat Customer Insights. Samen met 18 HAN Talent Academy studenten onderzoeken ze wat helpt om bewoners in de behandelstoel te krijgen.

Groep juigende deelnemers van de Talent Academy
Het enthousiaste team van de talent Academy

Vol enthousiasme

Emma van Mil en Gerjan van Donselaar zijn 2 van die Talent Academy studenten. Zíj zit in het 2e jaar van de opleiding Communicatie. Híj is 3e-jaars Bouwkunde. Voor beiden is mondzorg een totaal nieuw vakgebied. Evengoed zetten ze – in het kader van Sociaal - Fair Health –graag hun tanden in dit project. Emma: "Bij de kick-off van het project in september spatte het enthousiasme in de groep ervan af; we liepen allemaal meteen over van de ideeën." "Daarin moesten we juist een beetje afgeremd worden", herinnert Gerjan zich. "De meesten van ons zijn snelle denkers en komen direct met creatieve oplossingen. Nu was het juist de bedoeling om samen het probleem te definiëren, een onderzoeksvraag te formuleren en een onderzoeksmethodiek uit te werken. Dat was nieuw voor me. Al vond ik het ook direct leuk en leerzaam."

Cultuursensitief werken

Stapsgewijs komen de studenten uit bij het plan om medewerkers van de AKMA te interviewen, professionals in de wijk te bevragen en het gesprek aan te gaan met de bewoners. Zo pikt Emma uit een gesprek met Ecovrede op hoe belangrijk het is om cultuursensitief te werken. "Als tandarts moet je je ervan bewust zijn wie je in je stoel hebt en hoe je die persoon op een passende manier benadert."Gerjan leert op zijn beurt van een logopediste in het wijkcentrum dat mensen met een migratieachtergrond niet altijd vertrouwen hebben in overheidsinstanties en zorginstellingen. "Een deel van hen stappen niet zo snel een zorgpraktijk binnen. Voor hulp en advies kloppen ze liever aan bij een familielid of goede vriend. Je moet dus zorgen dat je een vertrouwensband opbouwt met bewoners."

Dame kijkt naar een onderzoeksposter

Die afwerende houding merken Emma en Gerjan als ze in duo's de wijk ingaan om bewoners te interviewen. Emma: "Vaak was het: geen tijd, geen belangstelling. Maar áls we mensen zover kregen om mee te werken aan een interview over mondzorg, dan waren ze opvallend open. Behalve als het over de mondzorg van hun kinderen ging – of het gebrek eraan. Op die momenten proefde ik iets van schaamte of terughoudendheid."

Slimme adviezen

Inmiddels hebben Emma en Gerjan en hun medestudenten het onderzoek afgerond en de resultaten in groepjes gepresenteerd. Emma's groepje adviseert de AKMA onder andere voor een toegankelijke, persoonlijke en bewustmakende benadering te gaan. Gerjans groepje benoemt dat de vindbaarheid van de AKMA beter kan en de AKMA 'een vertrouwd gezicht' moet bieden. Bovendien is het slim om uit te dragen dat de mondzorg voor kinderen gratis is.

drie studenten presenteren hun onderzoeksposter

Goed gevulde rugzak

Vanaf januari buigen Emma en Gerjan zich over een nieuw onderwerp binnen de Talent Academy. Dat doen ze met een goed gevulde rugzak, vol kennis en ervaring. Emma: "Ik vond het heel boeiend om op deze manier kennis te maken met een gemixte wijk als Presikhaaf en op te trekken met studenten Bedrijfskunde en Toegepaste Psychologie. Zij kijken met een heel andere blik naar zo'n vraagstuk." Gerjan vult aan: "Voor mij was het een eyeopener dat mondzorg een rol kan spelen bij het verkleinen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen. Ook het sociale aspect vond ik interessant. Hoe zorg je dat je vrij van oordeel open het gesprek aangaat en rechtdoet aan de ander? Absoluut iets wat ik meeneem in het vervolg van mijn studie."