Buitenlandstudie met beurs

The Bridge bracht Kevin na zijn Chemiestudie naar Göteborg: “Geweldige studentenstad”

Kevin van Zitteren is alumnus van ATBC. Hij doorliep mbo, hbo, master

Kevin van Zitteren (24) studeerde Chemie aan de HAN, deed zijn afstudeerstage in Göteborg en bleef daar hangen voor de master organische en medicinale scheikunde. Dankzij de prachtige omgeving, leuke mensen én een internationale beurs van het VSBFonds zit hij in Zweden helemaal op zijn plek.

“Heb je de serie The Bridge gezien? Toen ik die voor het eerst keek, wist ik dat ik naar Zweden wilde.”

En dus toog Kevin van Zitteren (24) in het vierde jaar van zijn bachelor Chemie aan de Academie Toegepaste Biowetenschappen en Chemie naar Göteborg, om stage te lopen aan de universiteit. Niet naar Malmö dus - de Zweedse stad waar de bekende misdaadserie zich grotendeels afspeelt – maar naar een stad die beter past bij zijn interesse voor organische chemie. “Göteborg is een geweldige studentenstad, met twee grote universiteiten en veel farmaceutische bedrijven.”

“Je kunt hier prachtig hiken, met de boot naar omliggende eilanden en ESN [Erasmus Student Network, red.] organiseert ook van alles. Omdat er zo veel internationale studenten naar Göteborg komen, maak je snel contact.”

Wachtlijsten

Dat Kevin het naar zijn zin heeft in de tweede stad van Zweden, is duidelijk. Het enige minpuntje dat hij kan bedenken, zijn de hoge kosten. “Het is vrij duur natuurlijk. En een kamer vinden, is lastig. Er is studentenhuisvesting, maar daarvoor zijn enorme wachtlijsten. Uiteindelijk heb ik via een particulier een kamer gevonden, maar dat kost wel wat.”

Gelukkig is er het VSBFonds, dat onder meer internationale beurzen biedt voor gemotiveerde, maatschappelijk betrokken studenten. Kevin meldde zich afgelopen jaar met succes aan voor zo’n beurs en dat scheelt een slok op een borrel. “Je krijgt 10.000 euro voor twee jaar. Dat is natuurlijk wel lekker.”

Lid van de fanfare

Je moet er wel wat voor doen om zo’n beurs te krijgen. Maar als je het Kevin vraagt, is het altijd het proberen waard. “De manier waarop je maatschappelijke betrokkenheid kan tonen, is heel breed. Ik zit bijvoorbeeld in het bestuur van de fanfare in mijn dorp. Verder is vooral je motivatie om naar het buitenland te gaan belangrijk. En dat ik met medicijnontwikkeling bezig ben, heeft ook meegewogen denk ik.”

“Als je aanvraag wordt goedgekeurd, krijg je nog een interview waar ook mensen van de HAN bij zitten. In totaal krijgen uiteindelijk 200 Nederlandse studenten een beurs.”

Dat is met medicijnontwikkeling bezig ben, heeft waarschijnlijk ook meegewogen in de toekenning van de beurs

De beurs van het VSBFonds geeft Kevin de rust om zich volledig te focussen op zijn studie. En dat is ook wel nodig, want de master organische en medicinale scheikunde die hij volgt is uitdagend. “Je kunt hier beginnen zonder premaster, dat kan in Nederland vaak niet. Er zijn veel studenten die om die reden naar Zweden komen, maar je merkt wel dat zo’n premaster er niet voor niets is. Het is flink aanpoten.”

Aan de andere kant merkt Kevin dat hij op praktisch gebied een voorsprong heeft ten opzichte van zijn medestudenten. “De bachelor Chemie bij de HAN sluit goed aan op deze master. Je ziet in het lab een duidelijk verschil tussen de Nederlandse studenten en veel anderen. Sommigen staan voor het eerst in een lab, omdat ze een theoretische bachelor hebben gevolgd. ‘Wij’ zijn daarin al een stuk verder. Het hbo-onderwijs in Nederland doet het wat dat betreft echt goed.”

Inspiratie van docenten

Over dat onderwijs wil hij nog wel iets kwijt. Want toen hij 5 jaar geleden begon op de HAN, had Kevin niet verwacht dat hij de richting van organische chemie op zou gaan. “Ik kwam van het mbo en dacht bij dat vak in eerste instantie: dat kan ik nooit. Maar dankzij de enthousiaste lessen van Wiet Jenniskens en René Brinkhuis, draaide het beeld dat ik ervan had compleet. Nu is het het enige dat ik nog wil doen.”

“De chemie die achter medicijnontwikkeling zit, is vaak superinteressant. En wat ik er ook mooi aan vind, is dat dit vakgebied vernieuwend blijft. Er zal altijd behoefte zijn aan nieuwe medicijnen. Kijk bijvoorbeeld naar de pandemie, waar er in korte tijd vaccins ontwikkeld moesten worden. Het lijkt me mooi om aan dat soort projecten bij te kunnen dragen.

Nog niet terug naar Nederland

Voorlopig blijft Kevin deze richting voortzetten in Göteborg. Hij heeft zelfs al ideeën voor na zijn master. “Er zit hier een groot onderzoekslab van AstraZeneca. Daar houd ik zeker m’n ogen voor open. En de universiteit heeft ook interessante onderzoeksgroepen. Als het goed gaat met mijn master, ga ik misschien wel een PhD doen. Ik heb in ieder geval nog niet het gevoel dat ik terug wil naar Nederland!”

Tip van Kevin
Een tip voor iedereen die overweegt om in Zweden stage te gaan lopen of studeren: schrijf je nu alvast in voor studentenhuisvesting daar. Zeker in een stad als Göteborg zijn er namelijk enorme wachtlijsten.. “En inschrijven is vrijblijvend, dus je kunt het net zo goed vast doen.”

Wil jij na je bachelor doorstuderen in het buitenland? Check dan de beurs van VSBFonds.
Zoek je voor na je bachelor een life sciences-master in Nederland? Check dan eens de master Molecular Life Sciences van onze eigen academie.

Eigen foto