Noodstroomvoorziening onderstations verbeteren

TenneT neemt het advies van elektrotechniek student Tristan over: ‘Verrassende uitkomst’

f8cb9a60-98cb-11ee-8d0f-08fd92838dfd Hoogspanningsnet TenneT, SEECE, SEE, Elektrotechniek, hoogspanning, elektriciteitsnet.

Elektrotechniek student Tristan Wessels leverde met zijn afstudeerproject bij TenneT een belangrijke bijdrage aan de energievoorziening. Zijn advies voor de opbouw van noodstroomaggregaten voor onderstations wordt door het bedrijf overgenomen en op grote schaal ingezet.

Tristans begeleider Erik Schenkel, onderhoudstrateeg bij TenneT, is onder de indruk. “We gaan het overal op deze manier doen.”

Onderstation

Je herkent ze misschien wel: de verlaten ogende locaties met een hek eromheen, een hoop stalen palen op een rij en dikke elektriciteitskabels ertussen gespannen. Meestal zie je ze ergens aan de rand van een weiland, of langs het spoor. Als je dat ziet, zit je waarschijnlijk naar een onderstation te kijken.

Knooppunten van het hoogspanningsnet

Onderstations zijn essentieel voor onze energievoorziening. Het zijn een soort knooppunten van het hoogspanningsnet. Ze zorgen onder meer dat hoogspanning wordt omgezet in laagspanning, zodat het naar huishoudens en bedrijven kan. Ze regelen het vervoer en de verdeling van energie, Dit is belangrijk, want je kunt elektriciteit niet makkelijk opslaan.

Energie vervoeren

Ook de toename van duurzame energieopwekking maakt dat het steeds belangrijker is dat onderstations goed werken. Als het in Zeeland een paar dagen hard waait, is het fijn dat die energie ook naar Noord-Holland vervoerd kan worden. En de energie van bijvoorbeeld zonnepanelen moet ook teruggeleverd kunnen worden aan het net.

Noodstroomvoorziening voor onderstations

“Als een onderstation uitvalt, gaat die energie verloren,” aldus student Elektrotechniek, Tristan Wessels (21). “En dus moet er een goede noodstroomvoorziening zijn.” Tristan ging daarom voor zijn afstudeerproject bij TenneT aan de slag met de vraag hoe de noodstroomvoorziening van onderstations verbeterd kan worden.

fd199374-5974-11ee-9fa5-024215b4a989 Portret van Tristan Wessels. SEECE. Afstuderen. TenneT

Stagebegeleider

Erik Schenkel is strateeg bij de afdeling Asset Management van TenneT en stagebegeleider van Tristan. Hij geeft uitleg over het project: “Onderstations voeren hun taak uit door middel van schakelaars. En dan hebben we het niet over kleine lichtknopjes zoals bij jou en mij thuis, maar apparaten van 5, 6 meter groot. Die schakelaars hebben hun eigen motor, waar normale spanning op zit. Als die spanning wegvalt, kun je de schakelaar niet meer bedienen.”

Verbetering noodstroomvoorziening nodig

Dat kan tot gevolg hebben dat duizenden huishoudens en bedrijven in een gebied zonder energie komen te zitten. Dus om te voorkomen dat dat gebeurt, heeft TenneT een noodstroomvoorziening voor de onderstations. En doordat het groeiende energieverkeer steeds meer eist van het hoogspanningsnet, is die noodstroomvoorziening aan verbetering toe. “De performance moet omhoog en de duur moet van 8 naar 24 uur,” aldus Erik.

Afstudeerproject van Tristan

Aan Tristan dus de taak om uit te zoeken wat de beste en meest effectieve manier is om dat te doen: met gebruik batterijen, of een generator. Of een combinatie van beide. Zo klinkt dat misschien als een simpele vraag, maar er komt een hoop bij kijken. “Je moet rekening houden met allerlei regels met betrekking tot de uitstoot. Je moet op de kosten letten, natuurlijk. En op de beschikbaarheid, dus de zekerheid dat de energie wordt geleverd. Die moest minimaal 99% zijn”, aldus Tristan.

Conclusie

De conclusie? Je kunt het beste 2 batterijen gebruiken die ieder 12 uur energie kunnen leveren, en een back-up generator die je naar de locatie kan brengen mocht dat nodig zijn. “Daar heb ik voor gekozen, omdat een vaste generator aan allerlei onderhoudsregels moet voldoen,” vertelt Tristan. “Dat levert kosten op. En met 2 batterijen in plaats van 1, vang je het risico op dat er een keer iets misgaat met een batterij.”

Toepassing op grote schaal

Erik is onder de indruk van het werk van Tristan. “Ik zit al lange tijd in het vak, maar ook voor mij was de uitkomst verrassend. Ik dacht dat het een accu met generator zou worden. Zo zie je maar dat hoe veel ervaring je ook hebt, je altijd blijft leren.”

Impact

Tristans afstudeerproject heeft serieuze impact. Zijn aanpak wordt door TenneT niet zomaar bij een paar onderstations doorgevoerd, maar bij álle. Erik: “Er moet bij elk station een verbeterde noodstroomvoorziening komen, dat is ook een –terechte– eis van de EU. En voor efficiënt onderhoud is het belangrijk dat elk station er hetzelfde uitziet. Dus we gaan het overal op deze manier doen.”

Tristan Wessels samen met andere afstudeerders bij TenneT.

Interessante onderzoeken voor stagiairs

Het project is een mooi voorbeeld van de waardevolle samenwerking tussen de HAN en TenneT. Wat Erik betreft smaakt het naar meer. “We vissen als TenneT natuurlijk flink uit de vijver met elektrotechniek studenten, dus is het ook onze plicht om bij te dragen aan hun opleiding. Er liggen hier heel veel interessante onderzoeken klaar voor stagiairs. Overigens niet alleen op het gebied van elektrotechniek. Ook studenten civiele techniek, informatica en telecom zijn meer dan welkom.”

Leuk project

Voor Tristan zit de studie er bijna op. Na zijn vakantie gaat hij rustig kijken wat er op zijn pad komt. “Dit project was heel leuk om te doen, dus misschien ga ik wel verder in de ontwikkelingen rond noodstroom. Maar hernieuwbare energie, waterstoftechniek bijvoorbeeld, vind ik ook heel interessant. Als het werk maar projectmatig is!”