Praktijkverhaal

Continu verbeteren bij VB-Airsuspension

71b35b91-8ea2-11ee-8e40-591266e02625 Werksessie van medewerkers van  VB Airsuspension tijdens de werkplaats Lean en Continu Verbeteren

Dit jaar mocht het HAN Lean QRM Centrum partnerbedrijf VB-Airsuspension ondersteunen in hun continu verbeterproces. Dit deden we onder andere met de training 'Continu Verbeteren voor Teams'. Binnen dit traject pakten vijf verbeterteams verschillende verbeterprojecten op.

VB Airsuspension

VB-Airsuspension B.V. is een internationale, innovatieve en sterk groeiende onderneming en een toonaangevende leverancier van luchtveersystemen en aan vering gerelateerde onderdelen voor lichte bedrijfswagens. Het overgrote deel van de omzet is export, waarbij zij diverse autofabrikanten binnen Europa alsook carrosseriebouwers wereldwijd beleveren met hun producten. Het netwerk van VBA bestaat uit dealers en partners in Nederland, dochterondernemingen in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en de USA en uit verschillende importeurs wereldwijd.

Partnerschap HAN Lean QRM Centrum

VBA is partner van het HAN Lean QRM Centrum en werkt in verschillende projecten samen met het Lectoraat Lean. Zo blijft Continu Verbeteren een actueel onderwerp binnen VBA. Met de trainingen en projecten leren zij niet alleen van ons, maar wij nemen ook veel mee dat wij vervolgens in onze onderzoeken toepassen en/of in het onderwijs.

Continu verbeteren voor teams

In juni rondden vijf teams van VB Airsuspension de training 'Continu Verbeteren voor Teams' (werkplaats Lean en Continu Verbeteren) af. In deze training pakten vijf verbeterteams verschillende verbeterprojecten op, binnen zowel productie als ook het engineeringsproces. Hierbij is ook nadrukkelijk gekeken naar het introduceren van continu verbeter routines, op basis van de A3-methodiek. De A3 biedt deelnemers structuur bij het uitvoeren van verbeteringen, zodat deze ook resultaat opleveren. Het zoeken van de oorzaken van de problemen is hierbij een belangrijke stap die ervoor zorgt, dat gevonden oplossingen ook daadwerkelijk effectief zijn.

Via knelpunten en oorzaken naar verbetervoorstellen

In de eerste bijeenkomsten zijn de knelpunten in de huidige situatie in kaart gebracht. Hier kwamen o.a. lange doorlooptijden en het ontbreken van onderdelen (door diverse oorzaken) als belangrijke knelpunten naar voren in diverse processen. Op basis van deze knelpunten en de gevonden oorzaken, zijn de deelnemers aan de slag gegaan met verschillende verbetervoorstellen, die vervolgens zijn geïmplementeerd.

71b35b93-8ea2-11ee-a656-f086a2c65ba3 Deelnemer aan werkplaats Lean en Continu Verbeteren bij VB Airsuspension ontvangt zijn certificaat
Stef Tiggeloven reikt een certificaat uit

Wat dit project heeft opgeleverd

De verbeterprojecten hebben de volgende resultaten opgeleverd:

• Verkorting van de doorlooptijd van het testtraject voor nieuwe producten.
  • Eenduidige formulering van de product specificatie (reductie "scope creep").
  • Vereenvoudiging van het testproces in productie.
  • Vereenvoudiging van het controleproces van werkinstructies.
  • Reductie van doorlooptijd bij het gereedmelden van productieorders.

Bij dit hele proces is natuurlijk ook het management actief betrokken. Zij spelen tenslotte ook een belangrijke rol in het faciliteren van het verbeterproces.

Presentaties en certificaatuitreiking

De training is afgerond met een assessment en een presentatie van alle projecten voor een grote groep geïnteresseerde medewerkers. Tijdens deze bijeenkomst zijn ook de behaalde Yellow Belt certificaten uitgereikt.

71b35b90-8ea2-11ee-86f8-83a874b39a0e Foto's van iedereen die een certificaat heeft behaald na het afronden van de werkplaats Lean en Continu Verbeteren bij VB Airsuspension
Deelnemers en trainers van de werkplaats Lean en Continu Verbeteren

Deelnemers over deze training

Bij de evaluatie na de afronding van de training kwamen mooie reacties terug van de deelnemers:

Engineering & Aftersales Manager Coen Dieker: "Ik ben blij dat ik heb deelgenomen omdat er een aantal tools aangeleverd is. Deze tools gaan ons enorm helpen bij de probleemanalyse. Met een stuk probleemanalyse voorkom je dat je te snel in oplossingen denkt."

Logistics Teamleader Gus Megens: "Het belangrijkste wat ik meeneem uit de trainingsbijeekomst is om zelfkritisch te zijn op wat je doet. Beseffen dat zo’n A3-project een levend product blijft. Wellicht heb je stap 3 afgerond, maar kom je er bij stap 6 achter dat stap 3 uitgebreider moet, of anders. Het is dus altijd fluctuerend binnen het proces."

Sales Engineer Joep Peters: "Met het doorlopen van dit project hebben we direct een aantal stappen in ons werkproces uitgebreid. Hiermee hopen we op voorhand fouten te kunnen voorkomen. In plaats van dat we op het moment dat de delen worden geleverd ‘fouten tegenkomen’."

Inmiddels zijn verschillende nieuwe vervolgprojecten opgestart, en is ook een training gestart voor een nieuwe groep medewerkers.

Over deze training

De training/”werkplaats”  continu verbeteren voor teams is ontwikkeld op basis van ons onderzoek naar het ontwikkelen van continu verbeterroutines in bedrijven. Het primaire doel van de werkplaats is om mensen de essentie van verbeteren zelf te laten leren/ontdekken/ervaren. We bieden daarom een gestructureerde aanpak (A3) en basiskennis aan, die zij vervolgens direct zelf toepassen in een verbeterproject en coachen managers en leidinggevenden om dit proces richting te geven en te faciliteren.

Ook een volgende stap maken

Bent u benieuwd hoe wij u kunnen helpen in uw continu verbeterproces?
Stef Tiggeloven, coördinator van het HAN Lean QRM Centrum vertelt u er graag meer over.

E S.Tiggeloven@han.nl