Innovatieve energieoplossingen voor netcongestie

De Energie Ontwerpchallenge maakt de energietransitie zichtbaar voor jongeren

vijf jongeren spelen Energie Ontwerp Challenge

Op 14 september waren zo'n 30 havo- en vwo-bovenbouwleerlingen van het Candea College, het Kandinsky College en het Liemers College te gast bij Alliander in Duiven voor de start van de Energie Ontwerpchallenge.

De komende 3 maanden gaan deze enthousiaste jongeren zich buigen over innovatieve energieoplossingen voor netcongestie. Welke oplossingen zien zij voor de filevorming op het elektriciteitsnet in hun eigen omgeving. Thuis, in de eigen wijk, op school en/of in de sportclub. Dit doen ze als onderdeel van hun profielwerkstuk of het keuzevak Onderzoekend en Ontwerpend Leren binnen het Technasium.

kansen in energiesector

Het Sustainable Electrical Energy Centre of Expertise (SEECE) organiseert deze challenge samen met Alliander volgens het SMARTCirculair concept.
“Met deze challenge willen we de energietransitie zichtbaarder maken voor jongeren. De leerlingen krijgen te zien welke kansen er zijn om via een technische opleiding aan de slag te gaan in de energiesector. We kijken uit naar de ideeën en de oplossingen van de leerlingen!”, geeft Jan Oosting van SEECE aan tijdens de kick off.

Leerlingen bij Smart Grid Demo
Grid Demo

Meet je energie

Na de aftrap met een korte introductie over de uitdagingen in de energietransitie door Patrick Bos en Bart Harms van Qirion gingen de scholieren zelf aan de slag. Zij maakten onder andere kennis met de Smart Grid Demo Table. Op de tafel is plek voor verschillende componenten, zoals windmolens en kantoorgebouwen, waarop de tafel reageert. Gekleurde led-lampjes laten zien wat de invloed is op het laag-, midden- en hoogspanningsnet. Ook kregen de leerlingen een masterclass 'meet je energie' waarbij ze het stroomverbruik van een ledlampje moesten meten.

Workshop HoloLens

“Ik vond het heel interessant. Vooral de workshop met de HoloLens. Het is bijzonder dat je daarmee dingen kunt zien terwijl je er niet bent. En om te weten dat ze dit ook echt gebruiken als ze aan het werk zijn.” De meeste leerlingen maakten voor het eerst kennis met de HoloLens en zij werden enthousiast hoe de echte wereld en de digitale wereld met elkaar versmelten. Vervolgens gingen de leerlingen in hun eigen teams uiteen voor een eerste brainstorm over mogelijke hoofdvragen en ideeën.

Meisje kijkt door hololens

Uitdaging

Na deze interactieve aftrap staan er ook excursies, masterclasses en (pitch)trainingen op het programma. Vlak voor de kerst komen de leerlingen bij elkaar om de bedachte oplossingen te presenteren.
“Ik vond het heel leuk. Vooral de challenge was een uitdaging. Vraag me af of wij nog iets kunnen toevoegen als er al zo veel mensen mee bezig zijn.” Voor de leerlingen was het een interessante middag. Al twijfelden sommigen wel of zij echt een wezenlijke bijdrage aan het vraagstuk kunnen leveren. Maar juist de frisse blik van jonge mensen is enorm waardevol.