Academiedirecteur

Harmen Neidig: ‘Vroeger maakte je als chemicus dingen vies, nu maken we dingen schoon’

89aaa0a0-61c0-11ee-8fba-dc117b84f0ab Directeur Academie Toegepaste Biowetenschappen en Chemie Harmen Neidig

Hij is nu tweeënhalf jaar directeur van ATBC en zit helemaal op zijn plek. De energieke en goedlachse Harmen Neidig vertelt wat hij zo bijzonder vindt aan de academie en deelt zijn toekomstvisie. “Net als bij zorgberoepen zou de overheid onze opleidingen actief mogen stimuleren.”

“Laatst waren hier vier Nijmeegse gemeenteraadsleden op bezoek. Die waren enorm onder de indruk van de praktijkgerichtheid van onze projecten. ‘Echt dingen waar je iets mee kán’, zeiden ze.”

In de vergaderruimte op de begane grond vertelt directeur Harmen Neidig (44) enthousiast over ‘zijn’ academie. “Of het nu gaat over medicijnontwikkeling, speciale oliën die in water kunnen worden afgebroken of afvalproducten hergebruiken. Alles hier heeft als doel om bij te dragen aan een schonere, slimmere wereld.”

Begonnen vanuit huis

Tweeënhalf jaar geleden begon Harmen als directeur van ATBC. Hij is, naast vader van drie zoons, fervent wandelaar, zeiler, culinair liefhebber én IKEA-fan, vooral een echte onderwijsman. Harmen begon als docent natuur- en scheikunde en ontwikkelde zich tot plaatsvervangend rector.

Altijd was hij al met meer bezig dan alleen de lesstof. “Het liefst was ik hele lesuren lang met leerlingen aan het filosoferen over bijvoorbeeld zwarte gaten. Onderwijs moet in mijn ogen inspireren én een duidelijk nut dienen. Kennis en kunde is één ding, maar het is ook belangrijk dat je aansluit bij de ontwikkelingen in de wereld. Zo heb ik altijd lesgegeven.”

Focus op groene toekomst

Na ruim 20 jaar in het voortgezet onderwijs vond hij het tijd voor een nieuwe uitdaging. Omdat ook de beleidskant hem steeds meer ging interesseren, volgde hij een master management & innovatie. En nu combineert hij als academiedirecteur dus in feite alles waar hij gepassioneerd over is: onderwijs(beleid), innovatie en duurzame ontwikkelingen.

“Wat ik zo mooi vind, is dat je vroeger als chemicus nog werd gezien als iemand die bezig was met ‘vieze’ ontwikkelingen in bijvoorbeeld de fossiele industrie. Nu maken we dingen schoon. Zelfs bij de R&D afdeling van bedrijven als Shell ligt de focus nu op een groene(re) toekomst.

Internationalisering

Waar het met de opleidingen en interessante projecten bij ATBC wel goed zit, zijn er natuurlijk ook uitdagingen. Een daarvan is internationalisering. “Met Nijmegen als ‘City of Health & High tech’, Arnhem als koploper in de energietransitie & duurzame economie en in Oss veel expertise op het gebied van drug discovery, moeten we nu eenmaal veel mensen opleiden hier. En de Nederlandse studentenaantallen lopen terug. Dus hebben we internationale studenten nodig. Gelukkig hebben we het internationale aanbod goed op orde.”

Labopleidingen goedkoper maken

Harmen hoopt dat hij de komende jaren ook weer meer Nederlandse studenten mag verwelkomen. En gezien het belang van de opleidingen van ATBC voor de toekomst van de planeet, zou de overheid daar wat hem betreft ook maatregelen voor mogen nemen. “Er zijn steeds minder 17-jarigen die van de middelbare school afkomen, dus het wordt steeds moeilijker. Wat ze nu doen bij zorgopleidingen, het goedkoper maken om dat te gaan studeren, dat zouden ze ook voor onze opleidingen mogen doen.”

Contact
Heb je een vraag voor Harmen? Wil je met hem in gesprek over onderwijsbeleid of culinaire hoogstandjes? Klop gerust eens aan bij zijn kantoor, of mail hem op harmen.neidig@han.nl.

Foto David van Haren