Academieambassadeur

Lotte Jansen was techambassadeur: 'Een baantje met vooral voordelen'

Oud-Chemiestudent Lotte Jansen vertelt hoe leuk en nuttig het is om ambassadeur te zijn van een academie

ATBC blaast het ambassadeurschap nieuw leven in. Alumnus Lotte Jansen vertelt over haar ervaringen als techambassadeur. “Het is leuk om te doen, je krijgt ervoor betaald en je leert heel veel.”

Lotte Jansen (23) vond het best lastig om op haar 17e al een studie te kiezen. Gelukkig had ze een duidelijk favoriet vak: scheikunde. “Wat ik er fijn aan vond, is dat je er zo veel kanten mee op kan”, vertelt ze. “Voedsel en voedselveiligheid, medicijnen, forensisch onderzoek. Ik ken iemand die de chemische samenstelling van schilderijen in het Rijksmuseum onderzoekt. Zoiets verwacht je niet.”

Escape game en collegetours

Dit enthousiasme en deze kennis over carrièremogelijkheden is precies wat Lotte in haar tijd als techambassadeur voor de toen nog Faculteit Techniek graag deelde met scholieren. Daarmee hielp ze hen bij het maken van een studiekeuze.

Nadat het ambassadeurschap een paar jaar op een lager pitje stond, gaat de academie dit jaar weer volop werven. Er wordt gezocht naar 10 tot 15 studenten die op verschillende manieren betrokken worden bij de pr van ATBC. Door scholen in de regio te bezoeken met een escape game bijvoorbeeld. Of door te helpen bij open dagen, voorlichting op locatie of bij een masterclass. Of wat te denken van het organiseren van een collegetour met een bekende gast?

Taken en voordelen

Lotte denkt nog steeds met goed gevoel terug aan haar werk als ambassadeur. Als techambassadeur, omdat de oud-Chemiestudent optrok met studenten van de vier techniekacademies. Naast ATBC zijn dat Built Environment, Engineering & Automotive en HBO ICT & Multimediadesign.

Maar dit jaar worden de pijlen alleen gericht op ATBC-studenten. Lotte heeft geholpen met het opstellen van een ambassadeursplan voor komend schooljaar. Voor studenten die geïnteresseerd zijn in een mooie bijbaan zet ze graag de belangrijkste activiteiten en voordelen op een rij.

In teamverband

“Je gaat bij middelbare scholen langs met de lab-bus die vol met leuke proefjes en puzzels zit. Of lost met havo 4- of 5-leerlingen een misdrijf op. Ook weer met puzzels uit de chemie, biologie en informatica. Je kan leerlingen helpen bij hun profielwerkstuk of meesterproef, meehelpen tijdens proefstudeerdagen op de HAN of bij de Techniekdagen voor basisscholen. Of je gaat binnen de academie aan de slag, voor je medestudenten. Belangrijk: Je doet die dingen altijd met een team van ambassadeurs.”

Naast de taken staan er volgens Lotte ook tegenprestaties in het ambassadeursplan. “Je krijgt een uurloon, een aantal nuttige workshops, er worden professionele foto’s genomen voor bijvoorbeeld je LinkedIn-pagina of cv, je krijgt een hoodie en dat is nog niet eens alles.”

Presenteren heeft veel gedaan voor mijn zelfvertrouwen

Zelf laten uitzoeken

Ambassadeur zijn is een leuke bijbaan voor wie enthousiast is over de studie en graag met mensen bezig is. “Ik vond het superleuk om met leerlingen te werken”, vertelt Lotte. “Ook omdat het meestal leerlingen zijn met interesse voor deze richting. Het is leuk om ze aan de slag te zien gaan met die proefjes en om daarbij bepaalde onderwijsskills te leren. Zoals niet meteen alles uit willen leggen aan de leerlingen, maar ze het eerst zelf laten uitzoeken.”

Het is ook een mooie manier om medestudenten te leren kennen van andere jaarlagen van jouw studie, weet Lotte. “Ik heb veel gehad aan een ouderejaars van mijn studie, die me goed kon helpen bij bepaalde vakken.”

Goed voor zelfvertrouwen

Tot slot vond Lotte de 4 à 5 trainingen die je gedurende het jaar kreeg van een professioneel team, Team Ollie, heel nuttig. “Vooral de presentatietraining vond ik heel waardevol. Soms moest je als techambassadeur een korte presentatie geven voor een klas. En dat is de eerste paar keer natuurlijk spannend, dat merk je aan hoe je praat en hoe je staat. Maar daarna verdwijnt dat. Dat soort ervaringen hebben heel veel gedaan voor mijn zelfvertrouwen.”

Dat zelfvertrouwen neemt Lotte mee naar de pre-master Food Technology die ze nu volgt aan de Wageningen Universiteit. “Maar ik blijf wel in Nijmegen hoor, ik wil hier niet weg!” Een echte ambassadeur, dus.

Meer weten of aanmelden?
Wil je meer informatie over het ambassadeursschap of je aanmelden? Stuur dan een mail naar pr-atbc@han.nl

Foto David van Haren