HANalyst

De wens van Lodewijk is een actieve alumnivereniging

Lodewijk Brakels is bestuurslid van de ATBC-alumnivereniging HANalyst

Tijdens de coronapandemie kwamen de activiteiten van alumnivereniging HANalyst stil te liggen. Nu is het tijd voor een doorstart. ATBC-alumnimedewerker Lodewijk Brakels wil hier actief mee aan de slag.“Een alumnivereniging kan je veel brengen!”

In 2017 besloten vijf enthousiastelingen om de destijds slapende alumnivereniging nieuw leven in te blazen. Op de opening, met onder meer een optreden van de bekende televisie-arts Casper van Eijck, kwamen meer dan 80 alumni af. Een veelbelovend begin voor de vereniging, die de nieuwe naam HANalyst had gekregen.

Helaas brak niet veel later corona uit. En waar er natuurlijk nooit een goed moment is voor een pandemie, had het voor HANalyst niet op een slechter moment kunnen komen. De alumnivereniging kwam opnieuw stil te liggen, tot teleurstelling van het bestuur, waarvan twee bestuursleden de vereniging verlieten.

In de VS voelen mensen zich voor de rest van hun leven verbonden aan hun universiteit

Enorme trots

Een van de drie overgebleven bestuursleden is Lodewijk Brakels. Hij is na zijn studie Biochemie verbonden gebleven aan de academie, een van zijn taken is alumnimedewerker. Nu de coronacrisis voorbij is, zou hij met HANalyst graag verdergaan waar ze een paar jaar geleden gebleven waren.

“Een alumnivereniging heeft zo veel te bieden,” vertelt Lodewijk. “Ik neem de Verenigde Staten altijd als voorbeeld. Daar hebben ze die enorme trots dat ze ergens hebben gestudeerd, mensen voelen zich voor de rest van hun leven verbonden aan hun universiteit. Het zou mooi zijn als we dat bij ATBC ook kunnen bereiken.”

Unieke connecties

De HAN is daarin volgens Lodewijk al aardig op weg. “Het zit al een beetje in de naam ‘HAN University of Applied Sciences’.  Hier leer je niet alleen vaardigheden die je vervolgens toepast in je werk. De HAN is meer dan dat en biedt je de mogelijk om connecties te maken die je anders niet zomaar krijgt.”

Binnen onze academie zijn daarvan tal van voorbeelden. Neem de preferred partners uit het bedrijfsleven, waarmee intensief wordt samengewerkt. Of HAN BioCentre, waar allerlei interessante projecten worden uitgevoerd in samenwerking met bedrijven en alumni. Of de collegetours, waar onlangs André Kuipers  en viroloog Marion Koopmans te gast waren. “Dat zijn natuurlijk heel mooi evenementen, ook voor alumni. Want ook al kun je er niet bij zijn vanwege je werk, we bieden een livestream zodat je toch stukjes van de interviews kunt meepakken."

Netwerkfuncties

In zijn taak van alumnimedewerker is Lodewijk al in contact met alumni. Hij nodigt hen ook uit voor dit soort evenementen. Maar liefst zou hij het contact met alumni via HANalyst verder uitbreiden én intensiveren. “Want een goede alumnivereniging heeft veel toe te voegen.”

Daarbij doelt Lodewijk bijvoorbeeld op de netwerkfunctie. Een reünie op z’n tijd is natuurlijk ideaal voor het onderhouden van contacten en een effectieve manier om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in verschillende sectoren. “En met HANalyst kunnen we alumni goed op de hoogte houden van evenementen zoals onze collegetours.”

Workshops aanbieden

Naast een mooi platform om te netwerken, wil HANalyst ook nuttige, carrièregerichte workshops aanbieden. Denk aan workshops over solliciteren, brieven schrijven en jezelf presenteren, “gegeven door recruiters uit onze sector, dus dan weet je meteen waar bedrijven op letten”, aldus Lodewijk.

En dan is er nog de mogelijkheid tot Facility Sharing. In de laboratoria van ATBC staat allerlei handige, innovatieve apparatuur die bij MKB-bedrijven niet altijd voorhanden is. In goed overleg kunnen bedrijven daarvan gebruikmaken. Een vereniging als HANalyst is ideaal om daarin te bemiddelen.

Lodewijk zou HANalyst liever vandaag dan morgen weer echt actief zien. Maar hij heeft daar wel hulp bij nodig. Dus ben jij alumnus van onze academie en benieuwd naar manieren waarop je een bijdrage kunt leveren? Neem dan contact op door een mailtje te sturen naar hanalyst@han.nl

Foto David van Haren