Recruitment

Tom en Leila helpen studenten graag aan een passende baan

Rectruiter van Young Capital Tim Bartelds adviseert studenten ATBC

Na je studie de baan vinden waar je altijd van gedroomd hebt, kan best een uitdaging zijn. Het kan daarom handig zijn om hulp te krijgen van recruiters, zoals Tom en Leila van YoungCapital.

Vacatures zijn er misschien genoeg op dit moment, dat wil niet zeggen dat het makkelijk is om een leuke functie te vinden. “Je ziet dat mensen in de farmaceutische industrie en chemie vaak best specifieke wensen hebben en tegelijkertijd de eisen bij bedrijven best streng zijn”, vertelt Leila .

Leila Bonjas is recruiter bij YoungCapital. Net als haar collega Tom van Weert helpt zij mensen door het sollicitatieproces heen, zodat de kans groter wordt dat iemand wordt aangenomen. Tom: “Wij zijn dus geen headhunters die je misschien kent van een berichtje via LinkedIn.”

Match

Bij YoungCapital begint het met een sollicitatie. Je vindt er vacatures in allerlei branches, waaronder in de farmaceutische industrie en chemie. Zo zijn er op dit moment vacatures bij bedrijven als FrieslandCampina, MSD en Organon.

“Na een sollicitatie bellen wij binnen twee dagen en willen we weten wat je aanspreekt in de functie”, vertelt Tom. “We zijn ook benieuwd wie je bent. Wat je zoekt. En we vertellen je over de praktische zaken. Lijkt er een match te zijn, dan word je voorgesteld bij het bedrijf. Reageren zij ook positief, dan teken je een contract bij YoungCapital en blijven wij contactpersoon voor vragen over zaken zoals salaris, ziekte, contractverlenging. Maar het is goed mogelijk dat je later in dienst gaat van het bedrijf waar je werkt.”

Sparringpartner

Als je via een uitzendbureau werkt, verdien je hetzelfde als andere medewerkers. Wel profiteer je van meer flexibiliteit. “Je kan bijvoorbeeld kiezen tussen wekelijkse betaling of elke 4 weken. Ook het op- of aanzeggen van een contract is makkelijker. En er is altijd iemand bij wie je laagdrempelig je vragen kan stellen over alle arbeidsvoorwaarden.”

Maar ook als er geen match blijkt te zijn na een eerste sollicitatie kan YoungCapital je verder helpen. Leila: “Bijvoorbeeld door samen goed te kijken naar het cv en de manier van presenteren. We zijn dan meer een sparringpartner. En als je eenmaal bij ons bekend bent, kunnen we je ook benaderen als er een vacature bij ons binnenkomt waarvan wij weten dat je er in geïnteresseerd bent.”

Tips

Als je binnenkort de arbeidsmarkt op gaat en begint met solliciteren, dan hebben Tom en Leila een paar tips voor je:

1. Durf vragen te stellen

“Een proactieve houding wordt binnen veel bedrijven gewaardeerd, maar we worden tegenwoordig zelden gebeld met de vraag of we wat meer kunnen vertellen over een bepaalde vacature. Terwijl je ons ook kunt benaderen als een functie niet 100 procent lijkt te matchen. Wie weet valt daar wel over te praten. Of hebben we wel iets anders voor je. Als je proactief laat weten wat je wilt en om hulp vraagt, spring je juist in het oog.”

1. Heb een opgeschoond cv en maak een specifieke motivatiebrief

“Een inkoppertje misschien, maar de basis moet op orde zijn. Dat betekent een opgeschoond cv en een functie-specifieke motivatiebrief. Wat opvalt is dat veel mensen één goede motivatiebrief maken, die zo breed mogelijk insteken en alleen telkens even de naam veranderen. Maar het is van grote waarde als je de moeite neemt om een specifieke brief te maken.”

1. De ideale functie bestaat niet

“Realistisch zijn is ook belangrijk. Staar je niet blind op een ideale functie, want elke baan heeft wel iets wat niet superleuk is. En verwacht ook niet dat je direct een seniorfunctie krijgt als je net klaar bent met studeren.”

1. Weet waar je op solliciteert

“Als we bellen, merken we regelmatig dat mensen niet eens meer precies weten waar ze op hebben gesolliciteerd. Of dat ze op de vraag waarom ze op de functie hebben gesolliciteerd niet verder komen dan ‘het is om de hoek’ of ‘ik wil geld verdienen’. Met andere woorden: bereid je voor op vragen die gesteld worden na je sollicitatie, heb een goed verhaal en weet wat je te bieden hebt.”

Vacatures

Vacatures bij YoungCapital die interessant zijn voor ATBC-studenten zijn hier te vinden:

Chemie à https://www.youngcapital.nl/beroepsgroepen/chemische-vacatures

Farmaceutische industrie à https://www.youngcapital.nl/beroepsgroepen/farmaceutische-industrie-vacatures

Laborant-functies à https://www.youngcapital.nl/beroepsgroepen/farmaceutische-industrie-vacatures/vacatures-laborant

Op de foto Tim Bartelds van YoungCapital
Foto David van Haren