Sustainable Energy & Environment

Van Biobased Innovations tot meervoudige waardecreatie: Karin is van alle (circulaire) markten thuis

bd49f52a-0cff-11ee-ada5-02565807075b Programmamanager Karin van Haren is namens ATBC gedetacheerd bij SEE

Voormalig ATBC’er Karin van Haren is nu programmaleider Circulair bij het HAN-brede team Sustainable Energy & Environment. Ze stimuleert projecten en samenwerkingen binnen en rondom de HAN die bijdragen aan een circulaire economie. “ATBC doet daarin heel goed mee.”

Heb je donderdagmiddag 22 juni nog ruimte in de agenda? Dan heeft Karin van Haren wel een suggestie wat te doen. ,,Dan is er weer een SEE-café. Deze keer is het thema ‘met minder meer toekomst’ en is er onder andere een bijzondere lezing van Paul Schenderling over zijn visie op de energietransitie en ons consumentengedrag.”

Flitsende labs

Het SEE-café wordt georganiseerd door het programmateam Sustainable Energy & Environment (SEE) van de HAN. ,,Het vindt plaats bij Connectr in Arnhem”, vertelt Karin. ,,Dat is een mooie locatie waar bedrijven, de gemeente Arnhem, de provincie en dus ook de HAN samenkomen om zaken te bespreken en organiseren op het gebied van de energietransitie.”

,,In het gebouw vind je flitsende innovatielabs van engineering-, automotive- en waterstofdeskundigen. Er zitten mensen met kennis van elektrificering, en ook mensen van deze academie. Binnenkort gaat HAN BioCentre ook onderdeel uitmaken van Connectr. Dus ik nodig iedereen uit om daar op 22 juni een kijkje te nemen!”

Drie zwaartepunten

De HAN wil bijdragen aan een slimme, schone en sociale wereld. Deze drie speerpunten worden HAN-breed uitgedragen. Voor elk speerpunt is een speciaal programmateam. Zo is er het programma Sustainable Energy & Environment (SEE), dat zich focust op het speerpunt ‘schoon’.

Karin van Haren is sinds kort programmaleider Circulair bij SEE. ,,Zoals aan de naam al te zien is, gaat SEE over energie en over onze (leef)omgeving, waarin we streven naar een circulaire economie. Als programmaleider Circulair richt ik me op dat laatste.”

Concreet houdt dat in dat Karin bij alle academies van de HAN en lectoraten kijkt naar wat er speelt binnen het thema circulaire economie. Ze stimuleert projecten, bijvoorbeeld door HAN-studenten en onderzoekers in contact te brengen met het bedrijfsleven en de overheid. ,,Zo kan het gaan over circulaire bouw, biobased grondstoffen en meervoudige waardecreatie als organisatiestrategie.”

Als ik niet zou geloven in de volledig circulaire samenleving in 2050, zou ik er niet aan beginnen

Minor Biobased Innovations

Karin is enthousiast over wat er bij ATBC allemaal gebeurt op het gebied van circulariteit. ,,Isolatiemateriaal op basis van mycelium, Connecting Fibers, van methaan naar materialen. Vrijwel alle projecten van het biocentre dragen bij aan de circulaire ambities van de HAN. En in het onderwijs heb je natuurlijk de minor Biobased Innovations.”

In die minor komen chemici en biologen, maar ook bouwkundigen en ontwerpers bij elkaar om samen aan projecten te werken die bijdragen aan een circulaire economie. SEE – en dus ook Karin – heeft een essentiële rol gespeeld in het opzetten van die minor. ,,Het is mooi om te zien tot wat voor multidisciplinaire samenwerkingen dat nu leidt. Met de uitdagingen waar we voor staan, hebben we alle disciplines nodig.”

Practice what you preach

Naast het verbinden van HAN-academies en samenwerking met de overheid en het bedrijfsleven, is er nog een derde pijler. ,,En dat is directe circulaire ontwikkelingen binnen de HAN zelf”, legt Karin uit. ,,We houden ons als HAN bezig met hoe we de samenleving circulair kunnen maken, maar ook zelf kunnen we natuurlijk iets doen. Practice what you preach.

De invoering van de Billiecup is daarvan een goed voorbeeld. ,,Daarbij kan ik trots zeggen dat deze academie de eerste academie is die dat volledig heeft ingevoerd.” Een ander relevant onderwerp specifiek voor deze academie: het vele gebruik van plastic in laboratoria. ,,Er wordt nu goed nagedacht over hoe we dat terug kunnen dringen.”

Hoe meer mooie dingen ze ziet, hoe enthousiaster Karin wordt over de toekomst van onze leefomgeving. Als je haar vraagt of de Nederlandse doelen van 50% circulariteit in 2030 en een volledig circulaire samenleving in 2050 haalbaar zijn, is ze dan ook optimistisch. ,,Als ik er niet in zou geloven, zou ik er niet aan beginnen.”

Meer weten over SEE? Kijk dan hier of stuur een mail naar see@han.nl

Foto David van Haren