Masterstudent aan het woord Excelleren als musculoskeletaal revalidatiespecialist

277c4b0a-0d00-11ee-8b52-02565807075b foto bij testimonial robin van eis-master musculoskeletale revalidatie

Als fysiotherapeut heb je een unieke positie waarbij je met je specialistische kennis en kunde heel dicht bij de patiënt staat. Student Robin van Eis vertelt hierover meer, als student aan de Master Musculoskeletale Revalidatie.

'Je hebt hierdoor de mogelijkheid om misschien wel nog meer door te dringen dan andere medisch specialisten. Zelfreflectie is juist waar de Master Musculoskeletale Revalidatie de focus op legt', geeft 3e-jaars student Robin van Eis aan. 

Waarom deze Master?

Robin: ‘Ongeacht hoelang je in het vak zit, er zijn altijd aspecten die je kunt aanscherpen om nog betere zorg te kunnen leveren. Jaren heb ik stellig gezegd dat ik geen master zou gaan doen. Midden in een lockdown door Covid bedacht ik hoe ik me verder kon ontwikkelen. Na diverse subspecialisaties was de tijd aangebroken om uit mijn comfortzone te stappen en te starten met de Master Musculoskeletale Revalidatie aan de HAN.’

Wat brengt deze master jou?

‘De Master Musculoskeletale Revalidatie heeft mij gestimuleerd in mijn vermogen kritisch te denken en nog beter te handelen. Niet  alleen het niveau van mijn professioneel handelen is omhoog gegaan, maar ik ben zeker een volwaardiger gesprekpartner voor andere disciplines. Dit neem ik mee in mijn werk als manueel therapeut, maar ook als persoon in het dagelijks leven. Ik zeg wel eens: in de bachelor leer je wat je moet doen, bij de master leer je waarom. Deze diepere laag is voor mij heel waardevol.’

Hoe kwam je tot een onderwerp voor je onderzoek?

‘Als je begint met een 3-jarige master op je dertigste, dan is de kans groot dat er ontwikkelingen in je leven plaatsvinden gedurende die periode. In mijn eerste jaar kocht ik een huis, tijdens het tweede jaar trouwde ik en in mijn laatste jaar van de master verwelkomen wij onze dochter. Om mij heen zie ik studenten keihard werken en verschillende levensfases doormaken. Wat maakt het dat de ene student de balans van stress beter kan behouden dan de ander? Hier wilde ik meer over weten en zo werd mijn onderzoeksonderwerp geboren.’

Sluit je thesis aan bij de maatschappelijke ontwikkelingen?

‘Klopt, helaas wel. De noodzaak om te presteren in de maatschappij lijkt steeds groter te worden, met nog grotere gevolgen. De passie voor ons vak is soms zo groot dat dit ten koste gaat van onszelf. Hierin vindt geen scheiding plaats tussen privé, werk en studie, maar juist een integratie waarin deze drie in harmonie samengaan.

Hoewel veel studenten vanuit een intrinsieke motivatie starten aan de master, ervaren veel gaandeweg een externe druk om te presteren. Het is van belang om deze intrinsieke motivatie vast te houden en de regie in eigen hand te houden om op een gezonde manier door deze master te komen.’

Welke rol kan jij en de opleiding hierin nog meer nemen? 

‘Uit mijn thesis en aanvullend onderzoek blijkt dat studenten het lastig vinden om hun emoties te delen en aan te geven dat zij last hebben van stress. Het vinden van een balans tussen privé, werk en studie voor een periode van 3 jaar is topsport.

In mijn eigen tijd als topsporter werd ik begeleid in hoe je effectief kon omgaan met uitdagingen. Hierdoor leer je realistische doelen te stellen, om te gaan met druk en mentaal in balans te blijven. Studenten en de opleiding zouden hier zeker aan het begin van de studie meer aandacht aan kunnen besteden, zodat deze vaardigheden benut kunnen worden gedurende die 3 jaar en in de rest van hun leven. Bewustwording van de situatie is de eerste stap richting actie.’

Wat geeft jou de meeste energie?

‘Ik ben een mensen mens in de praktijk. Het fijne van de eerste lijn is dat de patiënten vrij kunnen komen. Ik kan er enorm enthousiast van worden om laagdrempelige zorg te bieden en iets voor anderen te kunnen betekenen. Deze combinatie van toegankelijkheid en vertrouwen werkt als een sneeuwbaleffect, waardoor ze sneller overleggen over klachten die ze met adviezen beter zelf onder controle kunnen krijgen. De patiënt krijgt hierdoor de regie over zij/haar eigen gezondheid terug.‘

Wat vind je van het niveau van deze master?

‘Deze opleiding is in mijn ogen masterwaardig. In het eerste jaar word je geconfronteerd met een uitstekend team aan docenten die al jouw reeds opgedane kennis ter discussie stellen. Het motto gedurende dit jaar is om te werken aan een sterk fundament waarop je jouw specialisatie kunt bouwen. Dit brengt een schat aan nieuwe kennis met zich mee. In het tweede jaar kies je jouw specialisatie, maar ontwikkel je tevens je kwaliteiten als innovator en onderzoeker. Deze drie eigenschappen helpen jou om in de toekomst als musculoskeletaal revalidatiespecialist te excelleren.‘

Wat zijn je toekomstplannen?

‘Mijn drive om in juni deze master af te ronden is erg groot. In juli starten mijn vrouw en ik namelijk met onze mooiste uitdaging tot nu toe; de geboorte van onze dochter. Hierin hoop ik haar te inspireren tot de allerbeste versie van haarzelf. En deze inspiratie hoop ik ook in mijn werk over te brengen op patiënten, collega’s, studenten en overige zorgprofessionals.’