20 teams namen de challenge aan

Spannende Hackathon Circulaire Economie 2023

d44ab9ae-0cfe-11ee-ae85-02565807075b Groepsfoto studenten master circulaire economie die meededen aan de Nationale Hackathon Circulaire Economie 2023

Heb jij een idee hoe NS en ProRail de weg naar afvalvrije treinstations kunnen versnellen? 20 teams met studenten uit het hele land namen het tegen elkaar op tijdens de Nationale Hackathon Circulaire Economie. Ook studenten van de master Circulaire Economie namen de challenge aan.

Hackathon?

De jaarlijkse Nationale Hackathon Circulaire Economie werd dit jaar van 30 januari tot en met 3 februari gehouden. Dit jaar kwamen de NS en ProRail met het vraagstuk hoe ze de weg naar afvalvrije treinstations kunnen versnellen. De teams van studenten van verschillende opleidingen bogen zich niet alleen over verschillende manieren om afval te scheiden, maar ook over manieren om te zorgen voor bewustwording en gedragsverandering bij bijvoorbeeld reizigers en andere betrokkenen zoals de schoonmaakpartijen. De vijf beste teams mochten hun ideeën op vrijdag 3 februari voor een deskundige jury presenteren. Tijdens de hackathon leer je o.a. om je idee scherp te beschrijven en uitdagend te maken, om met mensen van andere disciplines samen te werken en zijn er workshops van interessante gastsprekers.

Lars: "Omdat de pitch voor ons plan maar 3 minuten mocht duren, konden we alleen stap 1 presenteren. Meer flora en fauna op het station om groen gedrag te stimuleren en het plaatsen van een wormenhotel dat gevoed wordt met afval van het station."

Met welke oplossing kwamen jullie naar de pitch?

Wij hadden een holistisch benadering van het probleem en hadden ons plan opgedeeld in 5 stappen, aldus Lars, één van de studenten van de master circulaire economie. “Onze eerste stap was meer flora en fauna op het station om groen gedrag te stimuleren”. Student Bram vult hem aan: “Motiveert het mij 's ochtends op het perron om mijn afval weg te gooien in al die sombere prullenbakken? Nee, natuurlijk niet! Kunnen de stations en perrons niet veel groener? Planten nemen CO2 uitstoot op én zijn goed voor de biodiversiteit. Wetenschappelijk onderzoek heeft daarnaast uitgewezen dat meer groen in de omgeving helpt bij het verminderen van stress en mentale vermoeidheid. Win-win-win als je het mij vraagt!”

501772 Plan studenten master circulaire economie voor de Nationale Hackathon Circulaire Economie 2023

Haalden jullie de finale?

Bram: “Ons plan heeft helaas niet gewonnen, maar ik geloof nog steeds in onze visie. Ik schrok me rot toen ik hoorde dat 27% van het afval op stations bestaat uit GFT-afval en in de restafval prullenbakken eindigt. Met een wormenhotel eten de wormen het afval op en vormen ze het om tot bodemverbeteraar. Deze bodemverbeteraar kunnen de planten op het station weer gebruiken om de cirkel rond te maken! Het scheidingsproces, transport en de vergisting door de afvalverwerker kunnen we hiermee voorkomen. Een haalbaar, schaalbaar en écht circulair idee.”

Volgend jaar weer?

We kijken allemaal terug op een geweldige ervaring, aldus Lars. “Het was leuk om dit met klasgenoten te doen en om te zien hoe enthousiast onze docenten waren. Misschien moet elk jaar wel een groep studenten meedoen! “Zo inspirerend om als team aan dit probleem te werken.”, vult student Morris aan. Ons motto: ‘De natuur moet centraal staan, maar wij zien nog geen natuur op Centraal staan.’ Mooi om als team vanuit dat motto na te denken over een oplossing.”

Wil je meer weten over de master circulaire economie?
Kijk dan op de opleidingspagina's:
master circulaire economie voltijd
master circulaire economie deeltijd