Pr-commissie Voorzitter Ilse Gerritsen geniet van de diversiteit van de pr-commissie

4e4f8dd8-0cff-11ee-8732-02565807075b Voorzitter van de pr-commissie van ATBC, Ilse Gerritsen over de pr van de academie. Deze foto mag alleen eenmalig worden gebruikt bij een artikel met plaatsing op 28 maart 2023.

Ilse Gerritsen kan heel enthousiast vertellen. Over studeren en doceren, maar ook over haar rol als voorzitter van de pr-commissie. Daarmee organiseert ze allerlei voorlichtingsactiviteiten voor middelbare scholieren. Van een escape game tot nepbloed maken.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de pr-commissie kan de hulp van studenten goed gebruiken. En voor studenten die dat leuk lijkt, is het goed om te weten dat je er heel wat voor terugkrijgt. Leuke activiteiten, leerzame ervaringen, een prima vergoeding en vooral een hoop gezelligheid!

Laat dat laatste maar aan pr-commissie voorzitter Ilse Gerritsen over. Voor de spontane, enthousiaste praktijkdocent was het ook een open dag waarop ze besloot voor ATBC te kiezen. En ze heeft haar studie Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek altijd met veel plezier gevolgd. “Ik vond de HAN superleuk, de docenten geweldig en ik hield enorm van de praktische kant van de studie.”

Geen echt bloed

Met al haar bezigheden is Ilse een drukbezette persoon. “Vandaag heb ik een keer een relaxte dag. Met een aantal slb-gesprekken met de studenten die ik begeleid, en toevallig ook iets leuks wat we voor een pr-activiteit moeten doen! We hebben een escape game laten ontwikkelen voor havo-4 en havo-5-leerlingen, waarin ze een kunstwerk vinden en als een soort lab-detective aan de slag moeten om erachter te komen wie het kunstwerk heeft achtergelaten."

“Een van de laboratoriumproeven die ze moeten doen, is een bloedtest om suikerwaarden te meten. Dan kunnen ze zien of iemand gezond is of misschien wel diabetes heeft. Daar kunnen we natuurlijk geen echt bloed voor gebruiken, dus we gaan vandaag wat experimenteren om nepbloed te maken voor die test. Want het moet er wel een beetje echt uitzien natuurlijk.”

Ik wil studenten net zo veel plezier geven als ik zelf heb gehad in mijn opleiding BML

Laborant in het bedrijfsleven

“Ik weet nog dat ik het zelf heel moeilijk vond om een studie te kiezen. Bij een open dag van de HAN kwam ik eigenlijk voor toegepaste psychologie, maar mijn moeder spoorde me aan om wat meer rond te kijken. ‘Bij dit gebouw doen ze iets met biologie, ga nou maar even kijken’. Nou, ik vond het geweldig.

Na mijn studie ben ik een jaar als laborant aan de slag gegaan in het bedrijfsleven, maar toen kwam de vacature voor praktijkdocent bij de HAN al. Ik dacht: yes! Ik wil studenten net zo veel plezier geven als ik zelf heb gehad in de opleiding. En toen heb ik meteen gevraagd of ik ook bij de pr-commissie kon. Daar deed ik tijdens mijn studie al van alles voor, en dat wilde ik als docent ook blijven doen.”

ATBC komt naar je toe

“We zijn vooral bezig met voorlichting geven op locatie, op middelbare scholen. Daar geven we dan presentaties waarin we over onze opleidingen vertellen. Aan leerlingen en soms ouders. Dat doen we het meeste voor havo-4 en havo-5 leerlingen.

Daarnaast komen leerlingen van havo 3 naar ons voor profielkeuzedagen. Dat is precies wat de naam suggereert: de leerlingen krijgen van ons info over onze opleidingen waarna ze hopelijk beter hun profiel kunnen kiezen.

We geven ook profielwerkstukbegeleiding. Laatst kwam er een verzoek van leerlingen die een vleesdruif wilden maken. Dan gaan we ze daarbij helpen. En we hebben een ‘lab-bus’ vol met spullen voor experimenten waarmee we langs middelbare scholen gaan. Al is het helaas geen bus meer, we proppen nu alles in een auto, haha.

Verder is ook het ‘van leerling naar student’ programma belangrijk. Dan komen leerlingen naar ons toe, en leiden onze studenten ze rond. En de proefstudeerdagen, waarop ze ook echt lessen krijgen. We kunnen daarvoor de hulp van studenten heel goed gebruiken! Niet alleen omdat we handjes nodig hebben, maar ook omdat zij veel beter kunnen overbrengen aan de leerlingen hoe het is om hier te studeren.

Sociaal dier

“Ik heb het altijd heel leuk gevonden om jongeren te enthousiasmeren. Al moet dat sociale je wel een beetje liggen, natuurlijk. Verder staat er een leuke vergoeding tegenover en het is ook mogelijk om ons vast te komen helpen, met een contract. Soms is er ook de kans om een cursus te volgen, bijvoorbeeld voor het verbeteren van je presentatieskills. En het staat natuurlijk goed op je cv, dat je laat zien dat je betrokken bent bij de opleiding. Maar bovenal, is het gewoon hartstikke leuk en gezellig om te doen!

“Oh, ik heb trouwens nog een leuk verhaal. Laatst klopte BNN-Vara bij ons aan, omdat ze voor een nieuw programma op zoek waren naar een student die verstand heeft van bacteriën en daar leuk over kan vertellen. Ik wist meteen wie ik moest hebben, een student die vaak bij onze pr-activiteiten helpt en dan helemaal in haar element is. Leuk om ook zoiets te regelen.”

Wil je helpen bij een van de vele activiteiten van de academie, stuur dan een mail aan pr-atbc@han.nl.

Foto David van Haren