Develhub Award Nina te Riele is L&D-Professional van het jaar

7c7adf48-0cfd-11ee-8a69-02565807075b Foto van Nina te Riele voor een nieuwsbericht

Docent-coach Nina te Riele won onlangs de Develhub Award voor L&D-professionals. “Nina is de 1e winnaar die door haar studenten is genomineerd. Dat onderstreept haar professionaliteit en laat zien wat voor impact zij op hen heeft”, zegt Dick Krikke, directeur van Develhub en initiator van de prijs.

Nina, hoe heb je de nominatie en het winnen van de prijs ervaren?

“Ik had niet verwacht te winnen, maar vind het gaaf voor mijn studenten dat het gelukt is. Ik heb ze ook allemaal genoemd in mijn bedankspeech. Het winnen van een prijs in je vakgebied is enorm eervol. Maar dat dit door mijn studenten komt, voelt als een kroon op mijn werk! Eerlijk gezegd geeft het ook een enorme boost aan mijn zelfvertrouwen. Ik werk al langer als L&D’er, maar ben pas 1,5 jaar docent. Ik vind het ontzettend leuk, eervol en tof om zo mijn enthousiasme over het vak over te kunnen dragen. En het is fijn te zien dat dat overkomt.”

De uitreiking van de Develhub Award aan Nina te Riele

Hoe werken jij en je collega’s binnen Learning & Development in Organisations (Opleidingskunde)?

“Vanaf het eerste studiejaar staan vraagstukken uit de praktijk centraal. Studenten leren dus direct met een opdrachtgever werken en maken mee hoe L&D-werk in de praktijk gaat. Al ons onderwijs sluit aan bij dat centrale vraagstuk. Want we werken projectmatig en praktijkgericht. Onze studenten hebben bovendien vaak uitgesproken ideeën over onderwijs. Ze willen daarom ook begrijpen waarom we een bepaalde aanpak kiezen. Ik kom dus niet weg met het ‘afdraaien van een PowerPointpresentatie’. Daar geloof ik zelf ook helemaal niet in. Daarnaast zijn alle collega’s ervaren professionals met een groot hart voor het vak.”

Wat levert de opleiding de student op?

“Studenten leren bij ons adviseren over leer- en ontwikkelvraagstukken en het ontwerpen en ontwikkelen van (digitale) leeroplossingen met tegenwoordig steeds meer leertechnologie. Ook leren ze hoe ze medewerkers kunnen trainen en coachen. Van afgestudeerde studenten horen we vaak dat ze bij ons niet alleen het L&D-vak leren, maar ook veel over zichzelf. En doordat ze vanaf dag 1 al in aanraking komen met de praktijk, leren ze veel gespreks-, presentatie- en andere professionele vaardigheden die van pas komen in hun werk. Zo willen we studenten inspireren en daarmee hun eigen weg in het vakgebied laten vinden. Hoe geweldig is het dat ik dat iedere dag mag doen?"

Wat is de (samen)werkvorm van de opleiding? Welke rol hebben de studenten?

"Een goede L&D-professional kan niet in zijn eentje werken, maar moet samenwerken. De verschillende klassen of jaarlagen met junior professionals leren daarom van en met elkaar. Hierin zien we studenten dus als junior L&D’ers en geven we veel ruimte aan eigen initiatieven. Ik voel me daarin vaak meer een ervaren collega die met junior collega’s aan een project werkt voor een klant. Ik houd zicht op het proces en de kwaliteit van de producten. Tegelijkertijd faciliteer en inspireer ik de studenten het maximale uit zichzelf te halen. Niet voor niets hebben we de ‘student als partner’ hoog in het vaandel."

Nominatie

Studente Maureen Pricken

Maureen Pricken is een van de studenten van Nina. Zij is junior L&D’er en lid van de opleidingscommissie van de HAN. Samen met een aantal andere studenten heeft ze Nina voorgedragen en genomineerd. Maureen: “Nina is niet alleen een geweldige en sterke vrouw, ze is binnen haar werk ook nog eens professioneel, behulpzaam en super creatief. Nina zorgt ervoor dat iedereen zich gehoord en gezien voelt! Laat dat nu als L&D’er en docent een prima eigenschap zijn. Door Nina wil je leren. 'Practise what you preach' is dan ook een mooi gezegde dat haar omschrijft!”

Maureen Pricken, junior L&D’er en lid opleidingscommissie HAN

Wat maakt haar en haar manier van coachen zo goed?

“Nina is een hele fijne en lieve coach omdat ze oprecht luistert. Ze geeft je het gevoel dat ze daadwerkelijk hoort wat je zegt en wil je verder helpen. Ze geeft je handvatten om vervolgens zelf aan de slag te gaan met je ontwikkeling. Bij vragen staat ze als leercoach altijd voor je klaar. Ze reageert bij wijze van spreken ‘s nachts nog als dat echt nodig is.”

Kun je vertellen wat het precies is waardoor zij jou geholpen heeft?

“Nina geeft mij het gevoel dat ik mezelf mag blijven ontwikkelen. En mij niet hoef te verontschuldigen voor mijn leren. Ook zorgt ze voor zelfvertrouwen en een luisterend oor als dat nodig is. Bij Nina kan je jezelf zijn!”

Netwerk voor L&D-professionals

Directeur Dick Krikke over Develhub

Dick Krikke is directeur van Develhub. Dit netwerk voor L&D-professionals bestaat al meer dan 50 jaar. Develhub staat voor ‘Verbindend in Leren’. De vereniging organiseert diverse events, faciliteert hubs en bespreekt vanuit diverse perspectieven het vak met de L&D-professionals in het netwerk van Develhub. "Gelukkig zien we ook steeds vaker dat leraren zich aansluiten als een L&D-professional", zegt Dick Krikke.

Develhub Awards

De juryleden

Kenmerkend voor de Develhub Awards is, dat de jury uit vakgenoten bestaat. 6 juryleden beoordeelden de nominaties en kozen de prijswinnaars voor de diverse categorieën binnen de Develhub Awards 2022. Een daarvan, Puck Onnekes, is oud-student Learning & Development in Organisations (HAN) en winnaar van de Develhub Award Talent L&D Professional 2021. Haar enthousiaste reactie toen zij gevraagd werd jurylid te zijn: "Natuurlijk neem ik plaats in de jury! Ik gun een ander het gevoel dat ik had toen ik mijn award won." Het idee voor de awards is 4 jaar geleden geboren en uitgegroeid tot een jaarlijkse uitreiking.