Minor Biobased Innovations

'Alsof je aan de toekomst werkt'

72ab7410-0cfc-11ee-b34b-02565807075b Student Stijn van den Berg doet minor Biobased Innovations bij HAN BioCentre

Student Life Sciences Stijn van den Berg (23) houdt van procestechnologie en -biologie. De minor Biobased Innovations was dus een logische keuze, net zoals zijn hobby’s koken en bierbrouwen.

Terwijl de doorsnee Nederlander zich rond een uur of vijf richting huis begeeft, zijn er in het ATBC-gebouw nog groepjes studenten druk in overleg. “Iedereen hier heeft maar één doel: zo snel mogelijk afstuderen en iets nuttigs gaan doen”, zegt Stijn lachend, terwijl hij doelt op de hypergemotiveerde studenten om hem heen.

Hij zegt het met zelfspot, want hij behoort zelf net zo goed tot die groep. Enthousiast vertelt Stijn over zijn minor Biobased Innovations, waarvoor hij zich bezighoudt met de productie van bio-ethanol uit een afvalstroom van kaas.

“In principe is de minor één groot groepsproject. Je krijgt wel vakken om de benodigde theoretische kennis en praktische vaardigheden te leren, maar er zijn geen tentamens. Dat vind ik er ook mooi aan: alles staat in teken van een goede uitvoering van het project en mooie resultaten halen.”

Je leert het perspectief van andere vakgebieden begrijpen, heel interessant

Bij de minor Biobased Innovations krijgen studenten een project toegewezen op basis van interesses. Vervolgens wordt er een interdisciplinair team samengesteld met studenten Chemie, Life Sciences, Bouwkunde en Industrieel Productontwerp. De laatste twee zijn opleidingen van andere academies. Samen gaan ze vervolgens aan de slag en pitchen ze ideeën voor hun project bij docenten en betrokken organisatie(s).

Iedere student wordt bijgeschoold in richtingen die van belang zijn voor het project. “Dus ik krijg nu ook productontwerp, chemie en marketing mee. Je leert zo het perspectief van andere vakgebieden begrijpen, heel interessant.”

We leren hier over productieprocessen van de toekomst

Het project waaraan Stijn en zijn medestudenten werken, heeft duidelijke doelen. “We helpen een bedrijf om de productie van bio-ethanol zo effectief mogelijk te laten verlopen door het fabrieksproces te optimaliseren.” Bio-ethanol is een biologisch product dat wordt gemaakt van natuurproducten zoals onder andere riet- en bietsuiker, aardappelen, maïs en graan.

Hij is ambitieus en constateert dat er veel mogelijk is met de studierichting die hij heeft gekozen. “Ik vind procestechnologie leuk en daar valt nog zo veel in te bereiken. Het is echt alsof je aan de toekomst werkt. Bioprocessen zijn vaak nog niet zuinig, terwijl dat wel moet gaan gebeuren. Wij leren hier daarom over de productieprocessen van de toekomst.”

Pasta carbonara

Ook wanneer hij niet aan het studeren is, houdt Stijn zich graag bezig met processen. Alleen dan net even wat anders. “Op het lab moet alles zó secuur. Dat is soms lastiger dan ik had verwacht. Daarom heb ik hobby’s als koken en bierbrouwen opgepakt. Dat voelt een beetje hetzelfde als wat ik doe op het lab, alleen dan wat makkelijker en met veel meer vrijheid.”

Stijn’s specialiteiten? “Pasta carbonara, met echte Guanciale! En mijn favoriete bier is een mooie, dikke koffiestout. Overigens ook lekker goedkoop, zelf bierbrouwen. Helemaal nu de boodschappen steeds duurder worden, haha.”

Ben je geïnteresseerd in de minor Biobased Innovations, meld je dan aan voor de start in februari.
Meer info over de minor

Foto Roos Teunissen