Kennis verdiepen en kansen vergroten

2 studies tegelijk volgen?

Studenten die werken aan een groepsopdracht

Als pionier begon Stijn Bourgondiën een kleine anderhalf jaar geleden aan de deeltijdstudie Werktuigbouwkunde terwijl hij volop bezig was met Industrieel Product Ontwerpen. Een route die niet veel studenten kiezen, al is Stijn inmiddels niet meer de enige bij de HAN!

Dual Degree

Door de overlap tussen deze 2 opleidingen kun je met de Dual Degree, zoals het genoemd wordt, in 4 tot 5 jaar 2 bachelordiploma’s op zak hebben terwijl je maar voor 1 opleiding per jaar collegegeld hoeft te betalen. Maar, zo’n Dual Degree komt niet vanzelf. Doordat de 2e opleiding in deeltijd gevolgd wordt, moet je als student ook over een passende werkplek beschikken om schoolopdrachten uit te kunnen voeren. Naast je studies ben je dus ook nog eens 3 tot 4 dagen in de week aan het werk. Daardoor is het flink aanpoten om de extra vakken die je moet halen, goed te gaan beheersen.

Werken aan een toekomstdroom

Student Ahmed Ulusoy kan dit beamen, hij is in september gestart met deze Dual Degree-route. Doordat hij naast zijn studie Industrieel Product Ontwerpen al aan het werk was, zag hij wel mogelijkheden om een deeltijdstudie als 2e opleiding te gaan doen.

Ahmed heeft zijn carrièrepad al duidelijk voor ogen: hij wil projectleider worden en een team van engineers aansturen. De keuze voor een Dual Degree brengt hem dichterbij dat doel. Maar daarvoor heeft hij het studentenleven wel achter zich moeten laten. “Tijd om te feesten en uit te gaan heb je eigenlijk niet meer”, zegt Ahmed. Al ervaart hij dit zelf niet zo als een probleem, want hij heeft daar de afgelopen jaren al voldoende van kunnen genieten. Nu kan Ahmed al werkervaring opdoen terwijl hij nog studeert, dat geeft hem na zijn afstuderen een voorsprong.

Tijd om te feesten en uit te gaan heb je eigenlijk niet meer.

Technische kennis verdiepen

Jasmijn Rutten is tegelijk met Ahmed aan Industrieel Product Ontwerpen (IPO) begonnen en heeft ook besloten om de Dual Degree te gaan doen. Zij richt het zo in dat ze, op het afstuderen na, IPO volledig afrondt zodat ze zich daarna helemaal op Werktuigbouwkunde kan storten. Ze vindt het wel spannend om hiervoor te gaan, want er komt veel op je af. "Als het niet bevalt, kan ik altijd nog gewoon afstuderen bij IPO en heb ik nog steeds een diploma op zak”, zegt Jasmijn. Gelijk heeft ze, want in deze studieroute heb je niks te verliezen.

Voor haar omgeving kwam de keuze totaal niet als verrassing. Jasmijn zocht altijd al de technische kant van IPO op, daardoor past de combinatie met Werktuigbouwkunde erg goed bij haar. Bovendien geeft het je na je afstuderen extra perspectief. Het hebben van 2 diploma’s verbreedt je mogelijkheden.

Als het niet bevalt, kan ik altijd nog gewoon afstuderen bij Industrieel Product Ontwerpen en heb ik nog steeds een diploma op zak.

Afstuderen

Stijn begint in februari met zijn afstudeeropdracht. Daarin moeten aspecten van beide opleidingen terugkomen. Dit wil hij toekomstige Dual Degree-studenten meegeven: “Onderschat het niet, maar goede begeleiding en flexibiliteit op je werkplek kunnen je de juiste hulp en steun bieden.”

Ook interesse?

Ben jij ook geïnteresseerd in een Dual Degree-opleidingsroute? Er zijn meer mogelijkheden dan Industrieel Product Ontwerpen en Werktuigbouwkunde, zoals de combinatie Industrieel Product Ontwerpen en Embedded Systems Engineering.

HAN Employment ondersteunt je in de zoektocht naar een geschikte werkplek. Of neem contact op met docent Jeroen van Elburg of Rudi van den Heuvel, en bespreek met hen de mogelijkheden.