Preferred partner Van medicijn tot parfum, Innosyn zorgt ervoor dat het goedkoper en groener kan

fbb2f18a-0cfb-11ee-b08b-02565807075b Foto artikel Peter Quaedflieg van Innosyn, preferred partner ATBC

ATBC en Innosyn zijn afgelopen zomer een samenwerking gestart. Voor studenten is het mogelijk om stage te lopen bij het Limburgse chemiebedrijf. Innosyn hoopt talenten te kunnen verleiden om naar Geleen te komen.

We gingen in gesprek met R&D-manager Peter Quaedflieg. “Dat je bij een groot bedrijf veiliger zit, is een illusie.” ​

De samenwerking tussen ATBC en Innosyn is direct gestart met een bijzonder project: “Studenten hebben moleculen ontworpen, die wij voor een deel hebben gemaakt”, begint Peter. “Die moleculen zijn vervolgens gescreend door 400 enzymen om ze nog biologisch actiever te maken en beter opneembaar door het lichaam. In Maastricht worden de nieuwe verbindingen geïdentificeerd en de biologische activiteit ervan bepaald. Uiteindelijk draait het om de vraag of ze een bijdrage zouden kunnen leveren aan bijvoorbeeld de behandeling van Parkinson en Alzheimer.”

Het werken met enzymen en moleculen is één van de dingen waar Innosyn zich mee bezig houdt. Het is oorspronkelijk de oude chemie-afdeling van DSM en is ruim vijf jaar geleden een zelfstandig bedrijf geworden. “We beseften dat we met onze kennis ook veel kunnen betekenen voor bedrijven buiten DSM.”

Studenten hebben moleculen ontworpen, die wij voor een deel hebben gemaakt

Innosyn heeft vier kerncompetenties: organische chemie, biokatalyse, chemokatalyse en flow chemie. Ze richt zich op vijf markten: geneesmiddelen, parfums, smaakstoffen, voedingsmiddelingrediënten en materialen zoals hars. “Wat we aan klanten opleveren zijn processen, waarmee zij in een fabriek een product kunnen maken”, vertelt Peter. “Met het proces dat wij bedenken zorgen we ervoor dat een bestaand product goedkoper of milieuvriendelijker gemaakt kan worden. Of dat het überhaupt mogelijk is om het te maken. Daarnaast werk en we aan het ontwerpen, synthetiseren en testen van nieuwe antibiotica.”

Een voorbeeld is de bereiding van medicijnen. “We helpen farmaceutische bedrijven om medicijnen goedkoper en milieuvriendelijker te produceren, zodat ze de concurrentiestrijd met Azië aan kunnen gaan. We verbeteren ook het productieproces voor het maken van harsen, waardoor dat niet meer van aardolie gemaakt hoeft te worden. Het is mooi om processen te bedenken, waarmee je de wereld kunt vergroenen of klanten iets op de markt kunnen brengen dat betaalbaar is.”

Familiegevoel

En dat gaat goed. Er werken inmiddels 65 mensen bij Innosyn op de Chemelot Campus in Geleen en dat aantal is sterk groeiend. “Studenten van de HAN zijn hartstikke welkom hier. De vraag is groter dan het aanbod in onze sector”, zegt Peter, zelf opgeleid tot scheikundig ingenieur aan de TU in Eindhoven. Later is hij aan de Universiteit van Leiden nog gepromoveerd op het gebied van medicinale en organische chemie, voordat hij naar DSM vertrok.

Waarom dan kiezen voor Innosyn? “De meesten denken dat werken voor een groot bedrijf veiliger is. Dat is een illusie. Zelf heb ik ervaren dat dat niet zo is. Bij DSM werkten tienduizend mensen. Maar als het ergens niet goed ging, vlogen er bij een reorganisatie zo honderden mensen uit. Wij hebben bij Innosyn een klein team, met mensen uit de hele wereld. Als je hier eenmaal zit, wil je niet meer weg. Er heerst een familiegevoel. En we doen veel sociale activiteiten samen.”

En qua werk is er van alles mogelijk. “De een vind het leuk om met hele grote reactoren bezig te zijn, de ander staat maanden in het lab om met ingewikkelde analysetechnieken tot een paar gram van iets te komen. Je kunt vele kanten op.”

Als je hier eenmaal zit, wil je niet meer weg

Innosyn is een van de preferred partners van de academie. www.innosyn.com

Heb je interesse in een stage of afstudeeropdracht bij Innosyn, neem dan contact op met het stagebureau via stage.atbc@han.nl

Foto Innosyn