Surveilleren Lange dagen, stereotypen en de bezemwagen

828865f0-0cfc-11ee-96d1-02565807075b Surveillantenechtpaar Walter en Anne-Mieke Rietvelt uit Nijmegen

Walter (77) en Anne-Mieke (72) Rietvelt staan vol in het leven. Ze zijn al ruim tien jaar met pensioen, maar maken nog regelmatig fulltime werkweken. Als surveillanten tijdens de tentamenweken van de HAN zijn ze bekende gezichten voor veel studenten.

Het is het eind van de dag, midden in een tentamenweek. In een nagenoeg verlaten ATBC-gebouw zitten Walter (77) en Anne-Mieke (72). Het is een lange dag geweest voor het echtpaar, met maar liefst vier tentamens. Maar dat is niet aan ze te merken. “We moeten alleen wel vroeg op voor ons doen”, zegt Anne-Mieke. Walter, met een lach: “We zijn pensionado’s, hè. Normaal slapen we uit.”

Walter en Anne-Mieke — al vijftig jaar getrouwd — zijn een echt Nijmeegs echtpaar.
Het stel heeft altijd een eigen zaak gehad in de binnenstad. “We hadden een servieswinkel”, vertelt Walter. “En dat was hard werken. Aardewerk is paardenwerk, zei ik altijd.”

Schot in de roos

Toen Walter elf jaar geleden met pensioen ging, zocht hij al snel weer nieuwe bezigheden. Surveilleren bij de HAN bleek een schot in de roos en een jaar later volgde Anne-Mieke daarom zijn voorbeeld. “Thuiszitten vinden we allebei verschrikkelijk.”

En dus hebben ze nog altijd een druk en levendig bestaan, blijkt ook wel als Anne-Mieke hun agenda’s laat zien op haar telefoon. Rode en blauwe blokken zijn keurig netjes naast elkaar ingedeeld.

Één van de andere bezigheden zijn hun werkzaamheden tijdens de Vierdaagse. “Ik heb de eerste Zomerfeesten nog mede-georganiseerd”, vertelt Walter enthousiast. Tegenwoordig staat hij om half drie ’s nachts naast zijn bed om de verkeersregelaars naar de juiste plek te rijden, terwijl Anne-Mieke overdag op de bezemwagen rijdt. “Dat is echt fantastisch om te doen.”

We zijn pensionado’s, hè. Normaal slapen we uit

Net zoals ze enorm genieten van het surveilleren. Ze houden van het contact met de jeugd, met bijbehorende stereotypen en al. Zo zijn er bij de ALO nog altijd veel ‘macho jongens’, bij verpleegkunde juist meer ‘opgemaakte dames’ en proberen de studenten Sociale Wetenschappen vaker met discussiëren de regels op te rekken dan de wat bravere bèta’s.

Als ze moeten kiezen, surveilleren ze het liefst bij ATBC-tentamens. “Het is hier wat kleinschaliger, waardoor je meer contact hebt met iedereen”, zegt Anne-Mieke. “En je ziet dat studenten tijdens tentamens echt tot het gaatje moeten gaan, vaker dan bij andere typen studies”, voegt Walter toe.

Studenten die denken dat ze tijdens hun tentamens de surveillanten wel even een loer kunnen draaien, hebben het mis. Walter en Anne-Mieke hebben alles in de gaten en hebben beiden hun eigen strategie om te zorgen dat studenten niet frauderen. “Ik zeg duidelijk: dit mag en dat niet, en als ik je betrap is het zo klaar”, vertelt Anne-Mieke met een glimlach. Walter wil nog weleens een student die te veel om zich heen kijkt van de achterste rij naar voren halen. “Dat brengt de boodschap vaak wel over.”

Vanaf 12 december zijn er weer tentamens op Laan van Scheut 2 en kun je Walter en Anne-Mieke  tegenkomen.

Foto Roos Teunissen