Gouden medaille

Sfeer is uitstekend bij 'Beste studie' van Nederland

609dacd0-0cfb-11ee-b014-02565807075b Elsevier bestempelt de opleiding Bio-informatica als beste studie. Student Evy Kuenen en coördinator Ruben Piek beamen dat

De opleiding Bio-informatica van de Academie Toegepaste Biowetenschappen en Chemie is door Elsevier bestempeld als ‘beste studie’. De hoogste score in het beoordelingsrapport gaat naar de sfeer binnen de opleiding. Student Evy en opleidingscoordinator Ruben vertellen het verhaal achter deze score.

Bio-informaticastudent Evy Kuenen (18) snapt het wel: “We hebben een supergezellige klas en houden ook buiten school om regelmatig activiteiten. Bowlen bijvoorbeeld, of samen stappen. En dan is er ook nog de jaarlijkse barbecue bij een docent in de tuin.”

Ruben Piek, opleidingscoördinator van Bio-informatica, heeft ook een verklaring voor het goede cijfer voor sfeer: “We zijn een kleine opleiding, waar iedereen elkaar kent en accepteert. Studenten én docenten. Ons onderwijs is laagdrempelig, iedereen is benaderbaar.” In totaal studeren er een kleine 150 studenten aan deze opleiding.

Combi informatica en biologie

Evy is net begonnen aan haar tweede jaar Bio-informatica. Ze koos bewust voor de studie, want de geboren Etten-Leurse zocht de combinatie tussen informatica en biologie. Zelf had ze al veel ervaring met informatica: “Mijn vader is programmeur en ik schreef aan het eind van de basisschool al mijn eerste programma.” Ze werd zelfs Leerling van het Jaar in het vak Informatica op haar middelbare school omdat ze dat in haar eigen tijd afrondde. Uiteindelijk koos Evy toch voor de mix van informatica en biologie omdat ze dat laatste vak ook erg leuk vindt.

Goed voorbereid van school

Hoe ziet die combinatie er dan uit? Ruben vertelt: “Ongeveer 50% van de studie bestaat uit het werken met programmeertalen zoals Java en Python. De andere helft zijn we bezig met biologie, chemie en bio-informatica. Ieder blok (een jaar bestaat uit 4 blokken) werken de studenten aan een project. Dat zijn concrete opdrachten vanuit het bedrijfsleven of organisaties.” Ruben noemt als voorbeelden het diagnosticeren van een patiënt, bodemonderzoek en het onderzoeken van virussen. Volgens hem leren de studenten daarmee praktijkgericht werken. “We horen dan ook vaak dat onze studenten goed voorbereid van school komen. En de meesten hebben binnen 3 maanden een baan.”

Van summer school tot stage in buitenland

Wat Evy wil doen met haar bachelorpapiertje weet ze nog niet: “Iets met ICT, denk ik. Maar ik vind planten ook wel interessant.” Afgelopen zomer heeft de inmiddels Nijmeegse een summer school gevolgd op de WUR, waar planten centraal stonden. “Wat ik al wel weet, is dat ik in mijn derde jaar stage wil lopen in Schotland. De academie heeft een relatie met een universiteit in Dundee en daar wil ik wel naartoe.” Met daarna nog een minor en een afstudeerstage in het verschiet, zal Evy na vier jaar blokken afscheid nemen van de ‘beste maar vooral gezelligste opleiding van Nederland’.

Over de opleiding Bio-informatica

De beste borstkankerbehandeling dankzij jouw data-analyse? Gezonder voedsel maken? Of bijdragen aan de ontwikkeling van een nieuw medicijn tegen ernstige ziektes? Het kan met de opleiding Bio-informatica: dé studie voor wie dol is op IT en biologie!

Kom sfeer proeven op een Open Dag of Proefstudeerdag.

biocentre_data-science9. Martijn van der Pol, Philip de Groot