Lesrooster Roostermaker Nienke puzzelt er op los

c850b210-0cfa-11ee-94dc-02565807075b Nienke de Waal, Simone Mintjes voor een wand

‘Vooral het aantal tussenuren is een pijnpunt’. Ze bepaalt het dagritme van zo’n 1500 studenten en tientallen docenten. Nienke de Waal puzzelt samen met haar vaste collega Simone Mintjes en twee interim planners van Xedule elk kwartaal weer een nieuw rooster in elkaar voor de academie.

,,Een mooi rooster heeft niet te veel tussenuren en een mooie balans tussen praktijk en theorie op één dag”, vertelt Nienke. ,,Maar helaas zijn de roosters op onze academie niet altijd de mooiste. Vooral het beperken van het aantal tussenuren is een uitdaging, maar we doen daar altijd ons uiterste best voor.”

Dat lukt niet altijd. De roostermakers moeten namelijk met tal van zaken rekening houden. Van het aantal beschikbare microscopen tot de vaste vrije dagen van docenten. ,,Deze academie is één van de moeilijkste om voor te roosteren. Het onderwijs zit ingewikkeld in elkaar. Er is veel praktijkonderwijs dat alleen in specifieke labs gegeven kan worden. En we hebben veel studenten en lessen, maar minder lokalen en labs. Dus soms ziet een student dat de docent en de klas twee uur eerder kunnen, maar dat gaat dan weer niet, omdat er geen plek is.”

Voor het maken van het rooster is het proces elk kwartaal hetzelfde. Als duidelijk is hoe het lesprogramma eruitziet, wordt dat in een softwareprogramma gezet. Dat maakt een basisrooster. ,,Maar het is niet zo dat het met één druk op de knop is geregeld. Er zijn altijd lessen die niet geplaatst kunnen worden. Dus dan moeten we handmatig gaan roosteren en begint het puzzelwerk. Dat is voor ATBC extra moeilijk en veel werk, omdat elke week anders is. Bij veel academies zijn alle weken een kopie van de basisweek.”

Nooit saai

Nienke werkt nu anderhalf jaar als roostermaker van de academie. Na de Hotelschool en haar studie Bedrijfscommunicatie is ze via een particulieren opleider en de Brandweer Academie in het vak gerold. ,,Dit is een leuke academie, omdat het ten eerste een uitdaging is om een rooster ‘te leggen’. Het is nooit hetzelfde en dus niet saai.”

Met haar anderhalf jaar aan ervaring binnen ATBC is ze de langst dienende roostermaker. ,,Er zijn veel wisselingen geweest. De afgelopen tijd waren we blij als er überhaupt een rooster lag. We hopen de komende tijd volgende stappen te zetten en kwalitatieve verbeteringen door te voeren.” Vanaf 1 oktober wordt de roosterafdeling uitgebreid met Eveline.

Het drietal roostert ook voor het middelbaar laboratorium onderwijs, de mbo-opleiding van het Rijn IJssel die in huis zit.

Tekst Julian Droog
Op de foto: links Nienke, rechts Simone