Studievereniging “Wees niet bang om je ergens aan te verbinden!”

437782 Voorzitter Hugo Colenbrander van 't Reactievat voor interview september 2022

Voorzitter studievereniging ’t Reactievat Hugo Colenbrander (26) kende een roerige periode tegen het einde van zijn middelbare schooltijd. Na omzwervingen op Curaçao en in Dronten vond hij uiteindelijk zijn roeping op deze academie.

Hij ging Bio-informatica studeren, maar nog belangrijker: Hugo maakte kennis met studentenraden, medezeggenschapsraden én studievereniging ’t Reactievat.

Na de middelbare school was de Utrechtse Hugo een tijdje zoekende. Een studie filosofie bleek geen schot in de roos, waarna hij via een kennis het aanbod kreeg om op Curaçao te gaan werken als webdeveloper. Een droomkans, die Hugo met beide handen aangreep. “Ik heb het eiland wel uitgespeeld, denk ik. Haha.”

Ik nam daar de ruimte om aan mezelf te werken en het verleden helemaal los te laten.

Terug in Nederland ging hij op advies van zijn moeder naar de biologische landbouwschool in Dronten. “Ik nam daar de ruimte om aan mezelf te werken en het verleden helemaal los te laten”, vertelt hij. Dat lukte, grotendeels. Hugo had het er in ieder geval druk: hij zette naast zijn studie een filosofiecafé op, deed aan toneel, jamde regelmatig met een band én hij vond uiteindelijk een leuke stage.

Toch was hij nog steeds niet helemaal op zijn plek. “Ik merkte dat je met het label ‘lagere opleiding’ anders behandeld wordt dan de hoogopgeleide onderzoekers waar ik mee samenwerkte. Dat kan ik ook, dacht ik, dus besloot ik verder te gaan studeren.”

Hugo startte met de studie Bio-informatica, met als doel om na zijn propedeuse door te stromen naar de studie AI aan de Radboud Universiteit. Maar dat laatste was buiten studievereniging ’t Reactievat gerekend. “Het begon met een medestudent die iets was overkomen, ik wilde helpen.Toen kwam ik in contact met de studentenraad, en vanaf daar is het balletje gaan rollen.”

Het begon met een medestudent die iets was overkomen, ik wilde helpen.

Bij de studentenraad leerde Hugo hoe waardevol hij het vindt om op te komen voor zijn medestudenten, om problemen te benoemen en die ook aan te pakken. Om samen te werken. En toen hij vervolgens in aanraking kwam met studievereniging ’t Reactievat, was duidelijk dat hij voorlopig niet weg zou gaan bij de HAN. “Vroeger was ik best wel stil en maakte ik moeilijk contact. Maar door alle leuke mensen, mooie vriendschappen en gezelligheid bij ’t Reactievat ben ik daarin flink veranderd.”

Wat heet! Hugo vertelt enthousiast over de vele activiteiten van de vereniging en werd vorig jaar dan ook niet voor niets verkozen tot voorzitter. Hij houdt ervan om samen met zijn medestudenten en vrienden problemen op te lossen en mooie evenementen te organiseren. Door zijn bijdrage aan de studentenraad, verschillende medezeggenschapsraden en met name studievereniging ’t Reactievat, heeft Hugo volledig zijn draai gevonden.

Supergoede sfeer

“Ik wil graag aan iedereen meegeven: wees niet bang om je ergens aan te verbinden. Het levert zo veel op. Een voorbeeld: in mijn eerste jaar aan de HAN stopte in veel klassen bijna de helft van de studenten. Maar in mijn groep, waar een supergoede sfeer hing, ging iedereen door.”

Zijn grootste feestbeest-fase is hij inmiddels wel voorbij - Hugo zit liever aan de organisatorische kant. Toch heeft hij wat dat betreft nog wel een goede tip: “Op 4 oktober organiseren we met ’t Reactievat een ‘stoplichtfeest’. Supergezellig en dé kans om elkaar te leren kennen zo aan het begin van het jaar!”

Tekst Pim Muller
Foto Roos Teunissen