Collegetour

"Met een bekende Nederlander op een podium"

b67adce6-0cfa-11ee-acc6-02565807075b Organisatoren collegetour Nikki van Teeffelen en Lideweij Reesink

Waren ze bij de collegetour met Victor Mids nog met z’n vieren, het gesprek met Bas Haring op 14 september hebben Nikki van Teeffelen (20) uit Tiel en Lideweij Reesink (23) uit Arnhem met z’n tweeën voorbereid.

Twee derdejaars Chemie-studenten die naast hun schooltijd uren bezig zijn geweest met het verzinnen van alles behalve standaardvragen voor de filosoof, schrijver en misschien wel het meest bekend als ‘wijze man’. ,,Bij Victor heb ik het interview gehouden en heeft Lideweij mij geholpen door de gast te spelen, deze keer hebben we de taken omgedraaid", zegt Nikki. Aan Lideweij dus de eer om Bas Haring aan een vragenvuur te onderwerpen. Samen met het publiek, want dat is de formule van een collegetour.

Het leek mij superleuk om iets te organiseren buiten school, maar een studievereniging ligt me niet zo. Toen ik de mail las, dacht ik: ,dat is behapbaar.

Ongeveer een jaar geleden verscheen een oproep om te helpen bij de organisatie van een collegetour. ,,Het leek mij superleuk om iets te organiseren buiten school, maar een studievereniging ligt me niet zo. Toen ik de mail las, dacht ik: 'dat is behapbaar"’, aldus Nikki. Lideweij: ,,Ik vind organiseren en regelen leuk en daar paste dit precies bij."

Is het uiteindelijk geworden wat ze ervan hadden verwacht? ,,Niet helemaal, omdat we ons vooral hebben gefocust op het gesprek en minder op de organisatie, maar het was wel leuk. En goed voor mijn interview- en communicatieskills", meent Nikki. Lideweij is het daarmee eens. ,,Maar, zegt ze, ",,ik heb ook geleerd om zelfverzekerder te zijn. Je staat toch op een podium voor een heleboel mensen. Ik ben Petra (Ligtenberg, studentenbegeleider) dankbaar dat zij me dit heeft geleerd."

Focus op opleiding

Voor de twee Chemiestudenten stopt het na dit evenement, de studie roept. Nikki: ,,In de eerste twee jaar is het wel te combineren, maar nu moet de focus op mijn opleiding." Lideweij vult aan dat ze dit jaar moet stagelopen en dan wordt het lastig om er ook een collegetour bij te hebben.

Hebben ze nog tips voor hun opvolgers? ,,Vaak ben je te bang, maar het is minder eng dan het lijkt. En het is ook minder werk dan je denkt", vindt Lideweij. Nikki deelt nog dat studenten de kansen die ze krijgen tijdens hun studie moeten pakken: ,,Ik heb er in ieder geval van geleerd hoe ik een interview moet houden. En hoe ik met een bekende Nederlander op een podium moet staan.?"

Ik heb ook geleerd om zelfverzekerder te zijn. Je staat toch op een podium voor een heleboel mensen.

Voor Lideweij en Nikki houdt het na de 14e dus op. Lijkt het jou leuk om hun taken over te nemen en de volgende BN’er te interviewen, meld je dan aan via een mail aan pr-atbc@han.nl. Let wel: de volgende interviews gaan in het Engels.

Foto Roos Teunissen
Op de foto: links Lideweij, rechts Nikki